توصیه تحقیق برای تعطیلی ماندن ترامواهای فونیکولار لیسبون پس از سانحه سپتامبر
تحقیق رسمی پرتغال مشخص کرد سانحه مرگبار تراموای فونیکولار لیسبون به دلیل کابل معیوب بود و توصیه کرده سایر خطوط مشابه تا زمان ایمنسازی کامل تعطیل بمانند. این حادثه ۱۶ کشته بر جای گذاشت.

سانحه تراموای فونیکولار لیسبون
تحقیقات دفتر بررسی سوانح هوایی و ریلی پرتغال (GPIAAF) نشان داد سانحه تراموای گلوریا در ۳ سپتامبر به دلیل "کابل معیوب" رخ داده که با مشخصات فنی اپراتور حملونقل لیسبون (CCFL) مطابقت نداشت. این حادثه منجر به کشته شدن ۱۶ نفر از جمله ۵ پرتغالی و ۱۱ گردشگر خارجی شد.
یافتههای کلیدی تحقیق
- کابل اتصال دو کابین پیش از حادثه جدا شده بود
- ترمزها توسط راننده فعال شدند اما نتوانستند از انحراف واگن جلوگیری کنند
- واگن در ساعت ۱۸:۱۵ به وقت محلی از ریل خارج و به ساختمان برخورد کرد
گزارش موقت تأکید کرد: "سیستمهای ترمز باید قادر به توقف کابینها در صورت قطعی کابل باشند" اپراتور حملونقل موظف شد تا صدور گزارش نهایی (ظرف یک سال آینده) خطوط فونیکولار را تعطیل نگه دارد
تراموای تاریخی گلوریا که از سال ۱۸۸۵ فعال بود، از سیستم ضدوزن استفاده میکرد که پس از قطع کابین عملاً غیرفعال شد. این حادثه Sicherheit خطوط مشابه در لیسبون را به چالش کشیده است.
