چرا فروش شرکت هواپیمایی ملی پاکستان به توفان سیاسی تبدیل شده است؟
شرکت هواپیمایی پاکستان با قیمت ۴۸۲ میلیون دلار به کنسرسیومی به رهبری آریف حبیب فروخته شد، اما ارتش نیز سهمی در این معامله دارد. این حراج پس از سالها تلاش ناموفق برای خصوصیسازی و تحت فشار صندوق بینالمللی پول انجام شد.
فروش شرکت هواپیمایی پاکستان و پیامدهای سیاسی آن
دولت پاکستان پس از هفت دهه، سهام اکثریت شرکت هواپیمایی بینالمللی پاکستان (PIA) را با قیمت ۴۸۲ میلیون دلار در یک حراج تلویزیونی به کنسرسیومی به رهبری آریف حبیب فروخت. این معامله در حالی انجام شد که شرکت کودسازی فوجی (FFC) که متعلق به ارتش است نیز به این کنسرسیوم پیوست. این حراج پس از سالها تلاش ناموفق برای خصوصیسازی و تحت فشار صندوق بینالمللی پول صورت گرفت، زیرا پاکستان تحت برنامه وام ۷ میلیارد دلاری این نهاد متعهد به تکمیل خصوصیسازی PIA تا پایان سال جاری بود.
- کنسرسیوم برنده شامل شرکتهای آریف حبیب، AKD، فاطیما فرتیلایزر، سیتی اسکولز و لیک سیتی است
- ۹۲.۵ درصد از مبلغ فروش (۴۴۶ میلیون دلار) به خود PIA بازگردانده میشود
- دولت تنها ۳۶ میلیون دلار نقد دریافت کرده و ۲۵ درصد سهام را حفظ میکند
- PIA با بدهی بیش از ۲.۳ میلیارد دلار و کاهش ناوگان از ۵۰ به ۱۸ هواپیما روبرو بود
- شرکت در سالهای گذشته به دلیل سوانح هوایی و مشکلات مجوز پرواز با ممنوعیت پرواز به اروپا مواجه شد
فهد علی، اقتصاددان: "این معامله با توجه به محدودیتها قابل قبول است. PIA دارای حقوق فرودگاهی ارزشمندی است که مانند مرغ تخمطلاست"
خرم حسین، تحلیلگر اقتصادی: "ممکن است تحت این معامله، PIA از یک بازوی دولت به بازوی دیگر منتقل شده باشد"
انتقادهای اصلی به این معامله شامل عدم شفافیت، حضور ارتش در کنسرسیوم و نگرانیهای رقابتی است. حضور شرکت فوجی فرتیلایزر که زیرمجموعه بنیاد فوجی (نهاد نظامی) است، بحثهایی درباره گسترش نفوذ ارتش به بخش هواپیمایی برانگیخته است.



