درهای برقی تسلا که مشهور شدند اکنون در سایر خودروها خطرساز شدهاند
درهای برقی مالکان را از خودروهایشان قفل کرده یا در داخل به دام انداختهاند. شاکیان به NHTSA از تولیدکنندگان مختلف مانند تسلا، فورد، ریویان، لکسوس و هیوندای گزارش دادهاند که این درها در مواقع اضطراری کار نمیکنند.

درهای برقی: نوآوری زیبا اما خطرناک
درهای برقی که ابتدا توسط تسلا معرفی شدند و به نماد طراحی مدرن خودرو تبدیل شدند، اکنون به یک خطر ایمنی جدی تبدیل شدهاند. این درها که با لمس کار میکنند، در صورت از کار افتادن باتری میتوانند افراد را در داخل خودرو به دام بیندازند یا از ورود به آن جلوگیری کنند. شواهد نشان میدهد که تعداد شکایات ثبت شده در سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) درباره این درها در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۶۵٪ افزایش یافته است.
موارد گزارش شده از حوادث
- مالک یک فیسکر اوشن به همراه مادر سالخورده و پسر جوانش به مدت دو ساعت در پارکینگ یک فروشگاه در خودرو حبس شدند.
- راننده یک شاسیبلند لکسوس ۲۰۲۴ با مشکل حرکتی مجبور شد از فضای بار عقب خودرو بیرون بخزد که منجر به مراجعه به اورژانس شد.
- مالک یک فورد ماستنگ Mach-E به همراه برادر، برادرزاده و دو سگش سه ساعت از خانه دور از وسیله نقلیهشان مانده بودند.
جیک فیشر، مدیر ارشد آزمایش خودرو در Consumer Reports میگوید: "اگر میخواهید چیزی را تغییر دهید، باید به گونهای باشد که به طور غریزی از یک مشکل فاجعهبار جلوگیری کند."
ژانت فنل، رئیس سازمان Kids and Car Safety گفت: "آنها تقریباً پنهان هستند. ما موقعیتهایی دیدهایم که مردم وحشت کردهاند و واقعاً نمیدانند چه کار باید بکنند."
پاسخ صنعت و مقررات
هماکنون مقامات نظارتی در چین و اروپا در حال بررسی اعمال قوانین جدید برای اطمینان از خروج ایمن هستند. برخی خودروسازان مانند ریویان و تسلا در حال بازطراحی دستگیرهها یا مکانیسمهای اضطراری دستی آنها هستند. برخی دیگر مانند فورد، بیامو و کادیلاک از طراحی "دستگیره دوکاره" استفاده میکنند که هم به صورت برقی و هم به صورت دستی عمل میکند. با این حال، بسیاری از کارشناسان ایمنی معتقدند که دولت باید در صورت تداوم مشکلات، استانداردهای سختگیرانهای را وضع کند.
این نوآوری که برای کاهش مقاومت هوا و زیبایی طراحی شده بود، اکنون به چالشی برای ایمنی سرنشینان تبدیل شده و نیازمند بازبینی جدی توسط صنعت و نهادهای نظارتی است.



