چگونه وَنکِه پشتیبانی سهامدار کلیدی دولتی خود را از دست داد
شرکت چینی وَنکِه، آخرین بازمانده بزرگ بحران املاک این کشور، با اعلام محدودیت جدید سهامدار دولتی خود، شِنژِن مترو، برای تأمین مالی بیشتر، نشانهای از کاهش صبر مقامات دولتی ارسال کرد که منجر به درخواست شرکت برای زمان بیشتر جهت بازپرداخت بدهیهایش شد.

افول پشتیبانی دولتی از وَنکِه
شرکت چینی وَنکِه، آخرین بازمانده بزرگ بحران چندساله املاک این کشور، در اعلامیهای در ۲ نوامبر درباره توافق وام ۳.۱ میلیارد دلاری با سهامدار دولتی خود، شِنژِن مترو، یک تغییر قابل توجه را آشکار کرد. شِنژِن مترو که نزدیک به دو سال از این توسعهدهنده با ثبات حمایت کرده بود، اکنون سقفی برای هرگونه تأمین مالی بیشتر تعیین کرد و همچنین تأمین وثیقه برای وامهایش - از جمله برای ۲.۸ میلیارد دلاری که قبلاً برداشت شده بود - را مطالبه نمود.
این اقدام، که نشانهای از از دست دادن نهایي صبر مقامات دولتی با وَنکِه بود، یک واکنش زنجیرهای را به راه انداخت که در نهایت شرکت را وادار کرد برای بازپرداخت بخشی از بدهیهای خود زمان بیشتری درخواست کند. بانکداران و مدیران صندوقها اکنون در حال ارزیابی خسارت احتمالی یکی از بزرگترین بازسازیهای شرکتی در تاریخ چین هستند که شامل بیش از ۵۰ میلیارد دلار بدهی معوق - از جمله بیش از ۷ میلیارد دلار نزد وامدهندگان و سرمایهگذاران اوراق قرضه در خارج از کشور - میشود.
- تعیین محدودیت تأمین مالی توسط شِنژِن مترو پس از nearly دو سال حمایت بیقید و شرط.
- درخواست وثیقه حتی برای وامهای قبلیِ drawn down.
- واکنش زنجیرهای در بازار و درخواست وَنکِه برای مهلت بیشتر در بازپرداخت بدهی.
- پتانسیل برای یکی از بزرگترین بازسازیهای شرکتی در چین با حجم بدهی عظیم.
- تأثیر بر سرمایهگذاران خارجی با دارایی بیش از ۷ میلیارد دلار.
اعلامیه دوم نوامبر حاوی یک پیچش بود: شِنژِن مترو اکنون سقفی برای هرگونه تأمین مالی بیشتر تعیین کرد.
بانکداران و مدیران صندوقها اکنون در حال ارزیابی خسارت احتمالی یکی از بزرگترین بازسازیهای شرکتی در تاریخ چین هستند.
این تحولات نشاندهنده یک نقطه عطف مهم در بحران املاک چین و تغییر رویکرد حمایتی نهادهای دولتی از غولهای صنعتی تحت فشار است.




