کارگزاران داده: چگونه اطلاعات شخصی شما به تجارت تبدیل میشود
از تبلیغات هدفگیر تا سرقت هویت، کشف کنید که چگونه کارگزاران داده با جمعآوری، تدوین و فروش اطلاعات شخصی شما عمل میکنند.

کارگزاران داده و تجارت اطلاعات شخصی
کارگزاران داده شرکتهایی هستند که اطلاعات مربوط به زندگی شخصی و مالی مصرفکنندگان را جمعآوری میکنند. صنعت کارگزاران داده که توسط برخی ۲۷۷ میلیارد دلار ارزشگذاری شده است، صنعتی است که اطلاعات شما در آن فروخته میشود، گاهی به شرکتهای معتبر و گاهی نه. کشورهای سراسر جهان ممکن است اطلاعات شما را خریداری کنند.
انواع کارگزاران داده
- کارگزاران داده بازاریابی: این شرکتها پروفایلهای مصرفکننده را برای تبلیغات و کمپینهای بازاریابی هدفگیر میسازند.
- سایتهای جستجوی افراد: این وبسایتها سوابق عمومی و سایر اطلاعات را برای ایجاد پروفایلهای قابل جستجوی افراد تجمیع میکنند.
- کارگزاران کاهش ریسک: این شرکتها دادهها را برای کمک به کسبوکارها در ارزیابی ریسک، مانند پیشگیری از تقلب یا تأیید هویت، میفروشند.
روشهای جمعآوری داده
- سوابق عمومی: از طریق ثبتنام رایدهندگان، سوابق ملکی، گواهی تولد و ازدواج
- منابع تجاری: خردهفروشان، برنامههای وفاداری و شرکتهای کارت اعتباری
- فعالیت آنلاین: ردیابی وبسایت، رسانههای اجتماعی و برنامههای تلفن همراه
"حتی اگر اطلاعات شخصی شامل جزئیات بسیار حساس مانند شمارههای تأمین اجتماعی نباشد، کارگزاران داده هنوز هم میتوانند از آن برای ساختن پروفایلهای شگفتآور دقیقی از افراد استفاده کنند."
"در دستان اشتباه، این اطلاعات میتواند برای ایجاد ایمیلها و پیامهای متنی فیشینگ مؤثر استفاده شود که میتواند منجر به سرقت هویت و تقلب شود."
برای محافظت از خود، میتوانید از خدمات حذف داده استفاده کنید، ردپای دیجیتال خود را به حداقل برسانید و از حریم خصوصی آنلاین خود محافظت کنید.




