مجسمههای درخشان آرغوان خسروی: مروری بر ناخودآگاه
آرغوان خسروی، هنرمند ایرانی، در آثار جدید خود به سمت کاوش در ناخودآگاه فردی و جمعی حرکت کرده است. این مجموعه شامل مجسمههای کوچک و محرابمانندی است که نمادگر فضاهای درونی و نمادین هستند.

آرغوان خسروی، هنرمند ایرانی مقیم آمریکا، در جدیدترین مجموعه آثار خود به نام “مجسمههای درخشان”، مسیری درونگرایانه را در پیش گرفته است. این آثار که نسبت به کارهای پیشین او کوچکتر و محرابگونه هستند، به کاوش در قلمرو ناخودآگاه فردی و جمعی میپردازند. خسروی که پیشتر به خاطر پرداختن به مسائل سنتور و نابرابریهای اجتماعی شناخته میشد، اینبار فضایی بینهایت شخصی را خلق میکند.
نمادگرایی و ناخودآگاه
خسروی در این مجموعه به نمادگرایی عمیقی روی آورده که ریشه در ضمیر ناخودآگاه دارد. او این آثار را “سازههای صمیمانه” مینامد که در آن فضاهای درونی نمادین خود را بیان میکنند.
عناصر تکراری و نمادین
- موهای بلند و روان به عنوان نمادی از هویت و زنانگی
- کرههای نورانی که روشنی و امید را تداعی میکنند
- پرندگان به عنوان نماد آزادی و رهایی
- طرحهای برگرفته از معماری و طراحی تاریخی پارسی
“این آثار روشی برای حرکت به درون است، جایی که ایدهها بدون مقصد از پیش تعیینشدهای پدیدار میشوند.”
تغییر جهت از آثار پیشین
در مقایسه با آثار قبلی که اغلب شامل پنجرهها و دروازهها به عنوان سازههای پورتال بودند، آثار جدید خسروی از درون به بیرون مینگرند و بیننده را به دنیایی جدید دعوت میکنند. این تغییر جهت نشاندهنده حرکت هنرمند به سمت کاوش عمیقتر درونی است.
آیندهی هنری
خسروی در حال آمادهسازی برای نمایشگاه انفرادی خود در نگارخانه اوفنر و لیو در نیویورک در سال آینده است. این نمایشگاه بدون شک فرصتی برای نمایش این تحول هنری خواهد بود.
در مجموع، این آثار نه تنها تداوم سبک منحصر به فرد خسروی را نشان میدهند، بلکه گامی بلند در راستای کاوش عمیقتر در دنیای درونی هنرمند هستند.




