پیروزی بزرگ متا در برابر FTC؛ دادگاه غول رسانههای اجتماعی را انحصارطلب ندانست
متا در یک پرونده مهم ضدانحصار در برابر کمیسیون تجارت فدرال آمریکا برنده شده و این کمیسیون نتوانسته است انحصارطلبی این شرکت را ثابت کند. قاضی فدرال حکم داده که متا با وجود خرید اینستاگرام و واتساپ در بازار شبکههای اجتماعی انحصار ایجاد نکرده است.

پیروزی قضایی متا در پرونده ضدانحصار
شرکت متا (فیسبوک سابق) در یک پرونده مهم ضدانحصار در برابر کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) پیروز شده است. قاضی فدرال «جیمز بوزبرگ» حکم داده که متا با وجود مالکیت بر پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و واتساپ، در بازار شبکههای اجتماعی انحصار غیرقانونی ایجاد نکرده است. این حکم به این معناست که اجبار متا به فروش اینستاگرام و واتساپ فعلاً ممکن نخواهد بود.
نکات کلیدی پرونده
- FTC ادعا کرده بود متا با تصاحب اینستاگرام و واتساپ انحصارطلبی کرده است
- قاضی بوزبرگ معتقد است FTC نتوانسته اثبات کند متا با رقبای جدی مثل تیکتاک و یوتوب مواجه نیست
- تغییرات چشمانداز بازار رسانههای اجتماعی در پنج سال گذشته تأثیر مهمی در رأی داشت
«چشماندازی که پنج سال پیش وجود داشت، یعنی وقتی کمیسیون تجارت فدرال این پرونده ضدانحصار را مطرح کرد، بهطرز چشمگیری تغییر کرده است.»
«دولت باید انحصار فعلی یا قریبالوقوع را اثبات میکرد و نمیتوانست به اثبات سلطه در دورههای گذشته اکتفا کند.»
این پروند نشاندهنده چالشهای حقوقی در اثبات انحصار در بازارهای پویای فناوری است.




