تأثیر شبکههای اجتماعی بر کاهش تمرکز کودکان: مطالعه روی ۸۳۰۰ کودک
مطالعه جدید روی ۸۳۰۰ کودک آمریکایی نشان میدهد استفاده از شبکههای اجتماعی با افزایش علائم اختلال کمتوجهی-بیشفعالی (ADHD) مرتبط است، درحالی که بازیهای ویدیویی چنین تأثیری ندارند.

تأثیر منفی شبکههای اجتماعی بر تمرکز کودکان
یک مطالعه گسترده روی ۸۳۰۰ کودک آمریکایی توسط محققان مؤسسه کارولینسکا سوئد و دانشگاه علوم پزشکی اورگان نشان میدهد که استفاده از شبکههای اجتماعی بهطور مستقیم با کاهش توانایی تمرکز در کودکان ارتباط دارد. این تحقیق که در ژورنال AAP منتشر شده، تأکید میکند که شبکههای اجتماعی با بمباران پیامها و نوتیفیکیشنها، ذهن کودکان را تحت تأثیر قرار داده و توانایی مغز برای تمرکز عمیق را کاهش میدهند.
- استفاده از شبکههای اجتماعی از ۳۰ دقیقه در روز در ۹ سالگی به ۲.۵ ساعت در روز در ۱۳ سالگی افزایش مییابد
- نرخ شیوع ADHD در کودکان آمریکایی از ۹.۵ درصد در سال ۲۰۰۳ به ۱۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است
- این ارتباط مستقل از وضعیت اقتصادی خانواده یا استعداد ژنتیکی کودک است
- بازیهای ویدیویی و تماشای تلویزیون هیچ ارتباطی با علائم ADHD نشان ندادهاند
- طراحی شبکههای اجتماعی بر پایه پریدن سریع بین محتواها، تمرکز مداوم را مختل میکند
متخصصان علوم اعصاب شناختی میگویند: "شبکههای اجتماعی با سیل بیانتهای پیامها و نوتیفیکیشنها ذهن را بمباران میکنند. حتی فکر کردن به اینکه 'آیا پیامی آمده یا نه' به تنهایی یک حواسپرتی ذهنی ایجاد میکند."
محققان تأکید میکنند: "بازیها معمولاً نیازمند تمرکز مداوم روی یک هدف مشخص هستند. اما شبکههای اجتماعی بر پایه قطع مکرر توجه طراحی شدهاند."
این یافتهها هشدار جدی برای والدین و سیاستگذاران است که باید استفاده کودکان از شبکههای اجتماعی را مدیریت کنند.




