کارشناس تنظیمگری: بیمه اجباری رانندگان تاکسیهای اینترنتی با توسعه اقتصاد دیجیتال ناسازگار است
محمدمهدی جعفریان، کارشناس تنظیمگری معتقد است طرح اجباری کردن بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی با سیاستهای توسعه اقتصاد دیجیتال در تعارض است و هدف اصلی آن تامین کسری صندوقهای بازنشستگی میباشد.

بیمه اجباری رانندگان تاکسیهای اینترنتی: چالشها و پیامدها
بحث بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی که چند سالی است در دستور کار قرار دارد، با طرح جدیدی در مجلس به سمت اجباری شدن حرکت میکند. این در حالی است که برنامه هفتم توسعه و آییننامه هیئت وزیران، بیمه را امری داوطلبانه دانستهاند. محمدمهدی جعفریان، کارشناس تنظیمگری، معتقد است این طرح در تعارض با سیاستهای کلان توسعه اقتصاد دیجیتال قرار دارد.
- افزایش هزینه سفر برای کاربران و کاهش درآمد رانندگان
- تضعیف انگیزه فعالیت در پلتفرمهای حملونقل آنلاین
- کاهش مشارکت اقشار کمدرآمد مانند کارمندان و دانشجویان
- تبدیل پلتفرمها به منبع درآمدی برای تامین اجتماعی
- نقض اصل آزادی انتخاب شاغلان در بسترهای نوین
«در ایران به نظر میرسد اصل دغدغه عدالت اجتماعی که در ابتدا مطرح بود به مرور کمرنگ شده است. گروههایی که در پی اجباری کردن بیمه رانندگان بودند اکنون بیش از آن که نگران عدالت اجتماعی رانندگان باشند به تامین کسری صندوقهای بازنشستگی توجه دارند.»
«این مدل نسبت به تجربه سایر کشورها بدیع، اما از منظر اقتصادی غیرمنطقی است؛ زیرا با افزایش هزینه سفر تقاضا برای خدمات حملونقل آنلاین کاهش مییابد.»
پیشنهاد اصلی کارشناسان، حفظ حالت اختیاری بیمه و طراحی سازوکارهای تشویقی است، با این حال برای رانندگان تماموقت که معیشتشان به این شغل وابسته است، بیمه اجباری میتواند حیاتی باشد.
