مشکات اسدی: اکوسیستم نوآوری بدون اعتماد در چرخه تردید گرفتار میشود
مشکات اسدی در گفتوگو درباره اعتماد در اکوسیستم نوآوری ایران تأکید کرد که کیفیت خدمات غیرمالی معیار مهمتری از تعداد تیمهای پذیرش شده است. او به چالشهای اعتماد از سه سوی صنعت، اکوسیستم و تیمها پرداخت و بر نیاز به تمرکز و انطباق راهکارها با واقعیتهای صنعت داخلی تأکید کرد.

اعتماد در اکوسیستم نوآوری ایران
مشکات اسدی، مدیرعامل گروه کسبوکارهای نوین «آن» در رویداد ادونچر شتابدهنده تریگآپ، با محوریت موضوع «اعتماد و بیاعتمادی» در اکوسیستم نوآوری ایران به بیان دیدگاههای خود پرداخت. او اشاره کرد که وضعیت فعلی اقتصاد و نوآوری در ایران به مربع «بیاعتمادی بالا و اعتماد پایین» نزدیک شده است. این به معنای عدم وجود اعتماد نیست، بلکه نشاندهنده رفتار محافظهکارانه بازیگران بزرگ اقتصادی است که با احتیاط وارد فضای نوآوری میشوند.
- کیفیت خدمات غیرمالی معیار مهمتری برای سنجش شتابدهندههاست تا تعداد تیمهای پذیرش شده
- نیاز به تغییر نگرش بنیانگذاران از انتظار نقدینگی به «دسترسی به بازار»
- صنعت داخلی به دلیل محدودیتهای اقتصاد کلان ظرفیت بزرگی برای نوآوری ایجاد کرده است
- برای ارتباط با صنعت نیاز به میانداران فناوری مانند CVCها و صندوقهای پذیرش فناوری است
- صنعت اگر قانع شود که راهکار مسئله واقعی را حل میکند، همه امکاناتش را پای کار میآورد
«بسیاری از تیمها با فالو کردن ترندهای جهانی، راهکاری طراحی میکنند که هیچ ارتباطی با سطح بلوغ صنعت ایران ندارد»
«اعتماد یک موضوع چندلایه است؛ هم صنعت باید اعتماد کند، هم اکوسیستم باید به خودش اعتماد داشته باشد و هم تیمها باید احساس امنیت کنند»
اسدی همچنین به چالش عدم انطباق راهکارها با واقعیت صنعت داخلی اشاره کرد و تأکید نمود که رشد در صنعت فرمولهای متفاوتی دارد و انتظار رشد سریع در حوزههای پیچیده اشتباه است. او در پایان بر اهمیت تابآوری به معنای چابکی در تغییر استراتژی و ارزش تجربه کارمندی برای کسب مهارتهای ضروری کارآفرینی تأکید کرد.



