مطالعه نشان میدهد اینستاکارت قیمتهای متفاوت برای اقلام یکسان دریافت میکرد
گزارشی مشترک نشان داد اینستاکارت در حال آزمایش قیمتها بر روی کاربران مختلف بود و برای ۷۵ درصد اقلام خواربارفروشی، قیمتهای متفاوتی نمایش داده میشد.
آزمایش قیمتگذاری اینستاکارت
گزارشی مشترک از Consumer Reports، Groundwork Collaborative و More Perfect Union نشان داد که اپلیکیشن اینستاکارت در حال انجام آزمایشهای قیمتگذاری بوده که منجر به نمایش قیمتهای بالاتر یا پایینتر برای کاربران مختلف روی اقلام کاملاً یکسان از یک فروشگاه میشد. این مطالعه با مشارکت ۴۳۷ خریدار در چهار شهر انجام شد و تقریباً ۷۵ درصد از اقلام خواربارفروشی در چندین نقطه قیمتی مختلف به خریداران نمایش داده شدند، به طوری که برای یک قلم خاص تا پنج قیمت متفاوت مشاهده شد. میانگین تفاوت بین بالاترین و پایینترین قیمت نمایش داده شده ۱۳ درصد بود و بیشترین اختلاف برای یک قلم فردی به میزان قابل توجه ۲۳ درصد ثبت شد.
- آزمایشها عمدتاً در فروشگاههای Safeway و Target انجام شدند که نتایج مشابهی داشتند.
- اینستاکارت ادعا کرد این آزمایشها محدود، کوتاهمدت و تصادفی بوده و تنها شامل ۱۰ شریک خردهفروشی میشده که از قبل قیمتها را افزایش میدادهاند.
- شرکت تأکید کرد که این روش قیمتگذاری پویا بر اساس عرضه و تقاضا نیست و از دادههای جمعیتشناختی شخصی استفاده نمیکند.
- یک سخنگوی Target اعلام کرد این شرکت با اینستاکارت وابسته نیست و مسئول قیمتها در پلتفرم آن نمیباشد.
- اینستاکارت به روزنامه نیویورک تایمز گفت که در زمان مطالعه در حال "ارزیابی رویکردهای مختلف" برای پوشش هزینههای پلتفرم بوده اما آزمایشهای قیمتگذاری روی سفارشات Target را متوقف کرده است.
اینستاکارت در پاسخ خود گفت: "همانطور که خردهفروشان مدتهاست در فروشگاههای فیزیکی خود قیمتها را آزمایش میکنند، یک زیرمجموعه از تنها ۱۰ شریک خردهفروشی - آنهایی که از قبل اضافه قیمت اعمال میکنند - همان کار را به صورت آنلاین از طریق اینستاکارت انجام میدهند."
اینستاکارت در پستی وبلاگی سعی کرد توضیح دهد که چگونه این آزمایشهایی که قیمتهای بالاتر نشان میدادند، در واقع برای کمک به خردهفروشان برای سرمایهگذاری در قیمتهای پایینتر طراحی شده بودند.
این آزمایشها سوالات مهمی در مورد شفافیت قیمتگذاری در پلتفرمهای خرید آنلاین مطرح میکند.



