اتحادیه اروپا میگوید اپل مپس ممکن است به اندازه کافی بزرگ باشد تا به عنوان نگهبان دروازه DMA در نظر گرفته شود
دو محصول دیگر اپل، به ویژه مپس و اَزد، ممکن است به اندازه کافی بزرگ باشند تا تحت قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا به عنوان نگهبان دروازه تعیین شوند. اتحادیه اروپا اعلام کرده که اطلاعیههایی از شرکت دریافت کرده که این خدمات حداقلهای DMA را برآورده میکنند.

اپل مپس و اَزد تحت بررسی DMA اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا اعلام کرده است که اپل به طور رسمی اطلاع داده که خدمات اپل مپس و اپل اَزد معیارهای تعیین شده در قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را برآورده میکنند. این قانون برای شرکتهای فناوری بزرگ که نقش “نگهبان دروازه” را در بازار ایفا میکنند طراحی شده است. طبق قوانین DMA، خدماتی که دارای ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۰,۰۰۰ کاربر تجاری سالانه در سه سال مالی گذشته باشند، میتوانند این عنوان را دریافت کنند.
- اپل قبلاً چندین محصول دیگر از جمله سفاری، iOS، iPadOS و اپ استور را به عنوان نگهبان دروازه معرفی کرده است.
- شرکتهای دارای این عنوان ملزم به رعایت قوانین سختگیرانهای از جمله عدم ترجیح محصولات خود بر رقبا و عدم محدود کردن کاربران در اکوسیستم خود هستند.
- اتحادیه اروپا اکنون ۴۵ روز فرصت دارد تا تصمیم نهایی خود درباره تعیین статуم برای اپل مپس و اپل اَزد اتخاذ کند.
اپل در پاسخ اعلام کرد: "ما مشتاقانه منتظر توضیح بیشتر به کمیسیون اروپا هستیم که چرا اپل مپس و اپل اَزد نباید تعیین شوند."
شرکت استدلال میکند که استفاده از اپل مپس در اتحادیه اروپا در مقایسه با رقبایی مانند گوگل مپس بسیار محدود است و سهم اپل اَزد در صنعت تبلیغات آنلاین منطقه نیز ناچیز است.
این توسعه نشاندهنده ادامه تلاشهای مقامات نظارتی اروپا برای ایجاد رقابت منصفانهتر در بازارهای دیجیتال تحت سلطه غولهای فناوری است.


