جدایی یوتیوب از جداول موسیقی بیلبورد به دلیل اختلاف در محاسبه استریمها
یوتیوب اعلام کرد که پس از ژانویه ۲۰۲۶ دادههای خود را با بیلبورد برای تهیه جدولهای موسیقی به اشتراک نمیگذارد. این پلتفرم معتقد است روش محاسبه استریمهای پولی و مبتنی بر تبلیغات در رتبهبندیها ناعادلانه است.
اختلاف یوتیوب و بیلبورد بر سر محاسبه استریمهای موسیقی
یوتیوب به طور رسمی اعلام کرد که پس از ۱۶ ژانویه ۲۰۲۶ دادههای مربوط به پخش موسیقی را در اختیار مجله بیلبورد قرار نمیدهد. دلیل این تصمیم، اختلاف نظر در روش محاسبه استریمهای آندماند در جدولهای معروفی مانند Billboard Hot 100 است. یوتیوب معتقد است سیستم رتبهبندی بیلبورد به استریمهای پولی نسبت به استریمهای مبتنی بر تبلیغات وزن بیشتری میدهد، در حالی که سرویس اصلی یوتیوب بر اساس تبلیغات فعالیت میکند.
تغییرات اخیر بیلبورد
- بیلبورد اخیراً اعلام کرد که وزن استریمها را در محاسبات افزایش میدهد
- هر واحد مصرف آلبوم اکنون معادل ۲۵۰۰ استریم با تبلیغات یا ۱۰۰۰ استریم پولی است
- این تغییر نسبت به سیستم قبلی ۳۳.۳٪ برای استریمهای رایگان و ۲۰٪ برای پولی بهبود نشان میدهد
یوتیوب در بیانیه خود گفت: "ما متعهد به دستیابی به نمایندگی عادلانه در جدولها هستیم و امیدواریم بتوانیم با بیلبورد همکاری کنیم"
این اقدام یوتیوب نشاندهنده تلاش این پلتفرم برای اثبات نفوذ خود در صنعت موسیقی و اهمیت دادن به جایگاه هنرمندان در پلتفرمهای مبتنی بر تبلیغات است.




