تغییر نام پروژه کوییپر آمازون به آمازون لئو
شرکت آمازون پروژه اینترنت ماهوارهای خود را از «پروژه کوییپر» به «آمازون لئو» تغییر نام داد. این شبکه ماهوارهای که در مدار پایین زمین قرار خواهد داشت، رقیب استارلینک اسپیسایکس محسوب میشود.
تغییر نام پروژه کوییپر آمازون به آمازون لئو
شرکت آمازون رسماً نام پروژه اینترنت ماهوارهای خود را از «پروژه کوییپر» به «آمازون لئو» تغییر داد. این تغییر نام نشاندهنده حرکت شرکت به سمت تجاریسازی کامل این سرویس است. نام «لئو» اشاره به ماهوارههایی دارد که در مدار پایین زمین قرار خواهند گرفت. این پروژه که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ با هدف ارائه اینترنت در مناطق محروم معرفی شد، قرار است با استفاده از صور فلکی شامل بیش از ۳۰۰۰ ماهواره، پوشش اینترنتی برای ۹۵ درصد جمعیت جهان فراهم کند.
- آمازون در آوریل ۲۰۲۵ اولین سری از ۲۷ ماهواره این صورت فلکی را پرتاب کرد
- این شرکت پیشتر نمونههای اولیه ماهوارهها و طرحهایی برای شبکه لیزری در فضا را ارائه کرده بود
- در مقایسه، رقیب اصلی این پروژه یعنی استارلینک اسپیسایکس از سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز کرده است
- استارلینک همکاریهایی با شرکتهایی مانند T-Mobile و خطوط هوایی داشته است
- آمازون هنوز تاریخ مشخصی برای عرضه عمومی سرویس اینترنت ماهوارهای خود اعلام نکرده است
«تغییر نام پروژه کوییپر به لئو نشان میدهد که آمازون بالاخره آماده است تا شبکه ماهوارهای خود را به عنوان یک محصول مستقل ببیند»
پروژه آمازون لئو هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و برای رقابت با استارلینک باید راه زیادی را طی کند. علاقهمندان میتوانند از طریق وبسایت آمازون لئو در جریان آخرین بهروزرسانیهای این پروژه قرار بگیرند.




