۷۵ سال آزمون و خطا در قیمتگذاری بنزین؛ چرا شوکهای قیمتی همیشه شکست خوردهاند؟
نشست تخصصی در دانشگاه شریف به بررسی طرح سهنرخی شدن بنزین پرداخت. کارشناسان با اشاره به ۲۱ بار افزایش قیمت بنزین در ۷۵ سال گذشته، بر لزوم اصلاح تدریجی یارانه سوخت و اجرای سیاستهای مکمل تأکید کردند.

تحلیل طرح سهنرخی بنزین در نشست دانشگاه شریف
نشست تخصصی "آسیبشناسی مصوبه سهنرخی شدن بنزین" با حضور مسئولان و کارشناسان انرژی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. عماد رفیعی از شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به سابقه ۷۵ ساله قیمتگذاری بنزین گفت: "در ۷۴ سال گذشته ۲۱ بار قیمت بنزین افزایش یافته که دستکم در سه مقطع با اعتراضات اجتماعی همراه شده است". وی افزود افزایشهای دستوری گذشته کارآمد نبوده و باید به سمت مکانیزمهای شفاف قیمتگذاری حرکت کرد.
یوسف بهمنی از سازمان برنامه و بودجه درباره جزئیات مصوبه توضیح داد: "نرخ سوم بنزین هر سه ماه بازنگری میشود و این طرح بخشی از برنامه جامع تنوعبخشی سبد سوخت است". وی بر توسعه سیانجی به عنوان راهکار مکمل تأکید کرد.
- افزایش تدریجی قیمت به جای شوک قیمتی
- ارتباط قیمت با نرخ خرید از پالایشگاهها
- بازتوزیع هدفمند یارانه به دهکهای پایین
- توسعه زیرساختهای سیانجی و خودروهای دوگانهسوز
- اجرای همزمان سیاستهای غیرقیمتی
"حذف دفعتی یارانه انرژی به اعتراضات گستیده منجر میشود؛ بنابراین اصلاح باید تدریجی و همراه با بازتوزیع هدفمند باشد" - عماد رفیعی
"خودروهای موجود ممکن است ۳۰-۴۰ سال در ناوگان باقی بمانند، بنابراین سیاستهای امروز اثر خود را در دهه آینده نشان میدهند" - امین حسنی
کارشناسان بر لزوم سیاستگذاری یکپارچه و بلندمدت تأکید کردند که ترکیب اصلاح قیمت با توسعه فناوریهای نوین میتواند به تعدیل مصرف و بهبود امنیت انرژی منجر شود.



