تاریخچه ساخت متروی تهران از قاجار تا خودکفایی
کتاب «شهر زیرزمینی تهران چگونه ساخته شد؟» روایت مستندی از فراز و فرودهای ساخت متروی تهران ارائه میدهد که از دوران قاجار آغاز شد و با تکیه بر مهندسان ایرانی به نتیجه رسید.

تاریخچه متروی تهران از آغاز تا خودکفایی
کتاب «شهر زیرزمینی تهران چگونه ساخته شد؟» تألیف سعید فخرزاده، روایتی مستند از فراز و فرودهای ساخت و پیشرفت راهآهن شهری تهران (مترو) است. این پروژه از نخستین جرقههایش در دوران قاجار آغاز شد و با گذر از دورههای مختلف تاریخی سرانجام با تکیه بر دانش و توان مهندسان ایرانی به ثمر نشست. کتاب به شرایط سیاسی و اجتماعی پایان دوران پهلوی، پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و تحریمهای اقتصادی میپردازد و نشان میدهد این عوامل چگونه موجب توقف پروژه شدند.
- نخستین تلاشها برای ساخت راهآهن در ایران به سالهای ۱۲۲۸ تا ۱۳۰۳ خورشیدی بازمیگردد
- اولین قرارداد اجرایی را فردی فرانسوی به نام «فایبوس بواتال» در سال ۱۲۶۵ دریافت کرد
- خط «ماشین دودی» حدود ۷۰ سال مورد استفاده قرار گرفت
- پس از انقلاب، صنعت متروی ایران به خوداتکایی رسید
- امروز شبکه مترو به ۱۱ خط و ۲۵۶ ایستگاه رسیده است
«یکی دیگر از فعالیتهای مهم در این دوره ساخت ریل سوم مترو توسط متخصصین داخلی است» «پروژه مترو به نمادی از پیشرفت درونزا و خوداتکایی ملی بدل شده است»
این اثر نمونهای برجسته از کتابهای «روایت پیشرفت» است که بر نقش ایمان، دانش و اراده مهندسان ایرانی تأکید دارد.
