رام کردن وجه آشوبناک جهان در نمایشگاه عکس ژان رضایی
نمایشگاه «مرزهای خیال و واقعیت» ژان رضایی در خانه هنرمندان ایران، بازتعریف مفهوم منظره در عکاسی است. این مجموعه طبیعت را نه موضوع بازنمایی، بلکه بستری برای تأملات ذهنی و بازیهای ادراکی انسان میداند.

نمایشگاه مرزهای خیال و واقعیت
دومین نمایشگاه ژان رضایی با عنوان «مرزهای خیال و واقعیت» در خانه هنرمندان ایران برپا شده است. این نمایشگاه تلاشی است برای بازتعریف مفهوم منظره در عکاسی، جایی که طبیعت نه موضوعی برای بازنمایی صرف، بلکه بستری برای تأملات ذهنی و بازیهای ادراکی انسان میشود. رضایی در این مجموعه، با عبور از نگاه صرفاً زیباییشناسانه، میکوشد تا مرز میان واقعیت بیرونی و خیال درونی را در قاب تصویر جابهجا کند.
- بازتعریف منظره: عکاسی منظره تلاشی برای به رخ کشیدن زیبایی طبیعت است
- نقش انسان: معیارهای زیباییشناختی در ذهن انسان تعیین میشوند
- رویکرد جدید: نزدیکشدن به منظره و مواجهه درونی با آن
- تاریخچه هنری: تاثیر نقاشان بریتانیایی و امپرسیونیستهای فرانسوی
- فقدان انسان: انسان پشت دوربین حضور دارد و جهان را مینگرد
رضایی میگوید: «موضوع بحث به چالش کشیدن خودِ مفهوم بازنمایی است»
رضایی در پاسخ به سوال: «طبیعت تبدیل به ماده خامی میشود برای طرح نقشهای انتزاعی در ذهن»
این نمایشگاه نشان میدهد که هنرهای تجسمی ابزارهایی قوی برای رام کردن آشوب جهان هستند و دوربین همچون ابزاری جادوگرانه به انسان قدرت دستکاری طبیعت را میدهد.
