خوانشی تازه از فیلم «فرانتز» فرانسوا اوزون: از فقدان تا رهایی
نشست نقد و بررسی فیلم «فرانتز» ساخته فرانسوا اوزون با حضور اسماعیل میهندوست در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. تحلیلهای ارائه شده بر روی جنبههای بصری، روایی و مفاهیم انسانی فیلم متمرکز بود.

تحلیل فیلم «فرانتز» فرانسوا اوزون
فیلم «فرانتز» ساخته فرانسوا اوزون در نشستی تخصصی در خانه هنرمندان ایران مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. اسماعیل میهندوست در بررسی خود به استفاده خلاقانه از رنگ و سیاهوسفید اشاره کرد که بر خلاف قواعد مرسوم سینما، فلاشبکها لزوماً سیاهوسفید نیستند و انتخاب رنگ تابع مضمون صحنه است. فضای فیلم در تیرگی پس از جنگ جهانی اول جریان دارد اما در نیمه دوم، تقارن هوشمندانهای میان آلمانیها و فرانسویها ایجاد میشود که نشاندهنده نگاه ضدجنگ و انسانی کارگردان است.
- رهایی از فقدان: شخصیت اصلی فیلم، آنا، به تدریج از مرحله فقدان گذر میکند و به امکان زندگی دوباره میرسد
- میل فرویدی: سامان بیات به وجود «میل فرویدی» در سینمای اوزون اشاره کرد که در این فیلم به سطحی متعالیتر ارتقا مییابد
- زاویه دید روایت: اوزون با تغییر زاویه دید از فرانس به آنا، تماشاگر را در موقعیت کشف و ناآگاهی قرار میدهد
- تکنیک بصری: فیلم ابتدا به صورت رنگی فیلمبرداری شده و سپس بخشهایی در مرحله تدوین به سیاهوسفید تبدیل شده است
- قرائتهای چندگانه: کارگردان عمداً فضایی برای تفسیرهای مختلف از روابط شخصیتها باقی میگذارد
میهندوست تأکید کرد: "فیلمساز فرانسوی هرگز در دام احساسات ملیگرایانه گرفتار نمیشود و به جای آن، بر تقابل «انسانیت» در برابر مفاهیمی چون نژاد، دشمنی و انتقام تأکید میکند."
بیات اشاره کرد: "اوزون در مصاحبهای عنوان کرده بود که ابتدا پایانی تیرهتر در نظر داشته اما تصمیم گرفت به جای مرگ، بر امکان بازگشت به زندگی تأکید کند."
این تحلیلها نشان میدهد که فیلم «فرانتز» با پرداختن به مفاهیم عمیق انسانی و استفاده از تکنیکهای خلاقانه، اثری است که امکان خوانشهای متعددی را برای مخاطب فراهم میکند.




