واکنش مشاور وزیر آموزش و پرورش به کاهش سن ورود به مدرسه
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم کاهش سن یادگیری کودکان گفت: باید پیش از ورود به دوره رسمی آموزش، فرصتهای یادگیری مؤثر برای کودکان فراهم شود.

کاهش سن یادگیری کودکان در نظام آموزشی
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم کاهش سن یادگیری کودکان اعلام کرد که باید پیش از ورود به دوره رسمی آموزش، فرصتهای یادگیری مؤثر برای کودکان فراهم شود تا ذهن آنان در دوران مدرسه آمادگی بیشتری برای درک و یادگیری عمیق داشته باشند. در سالهای اخیر، مفهوم «سن یادگیری» به یکی از موضوعات بحثبرانگیز در میان کارشناسان تعلیم و تربیت تبدیل شده است. تغییرات گسترده در سبک زندگی خانوادهها، گسترش استفاده از فناوریهای دیجیتال و افزایش محرکهای محیطی باعث شده کودکان زودتر از گذشته وارد فرایند درک، تجربه و یادگیری شوند.
- کودکانی که پیش از ورود به مدرسه در قالب آموزشهای غیررسمی مهارت میآموزند، آمادگی ذهنی بیشتری دارند
- آموزش باید در قالب بازی و تفریح ارائه شود نه پشت میز نشینی
- در برخی استانها آموزش غیررسمی شروع شده و فرصت خوبی محسوب میشود
- محاسن کاهش سن یادگیری بر معایب آن میچربد
- شرایط روحی و روانی کودکان در سنین ۴-۵ سال کاملاً آماده یادگیری است
مهدی نوید ادهم: "بچههایی که قبل از وارد شدن به آموزش رسمی از آموزشهای غیر رسمی برخوردارند، در زمان مدرسه از ذهن بازتری برای یادگیری برخوردارند"
"قطعاً بچهها باید قالب یادگیریشان با یادگیری عادی متفاوت باشد، یعنی نباید پشت میز بنشینند و یاد بگیرند"
این رویکرد جدید میتواند تحول اساسی در نظام آموزشی کشور ایجاد کند و به بهرهوری بیشتر از دوره حساس رشد کودکان بینجامد.
