خاندوزی: چین برای ایران «سوپرمارکت آخر شب» است نه شریک راهبردی
وزیر پیشین اقتصاد ایران با انتقاد از رویکرد راهبردی کشور در قبال چین گفت: رفتار کنونی ما بیشتر شبیه مشتری نیمهشب سوپرمارکت است تا شریکی برنامهمحور برای آینده.

انتقاد خاندوزی از روابط اقتصادی ایران و چین
سیداحسان خاندوزی، وزیر پیشین اقتصاد ایران، با انتقاد از رویکرد راهبردی کشور در تعامل با چین گفت: «امروز در رابطه با چین به گونهای عمل میکنیم که میتوان اسم آن را “سوپرمارکت آخر شب” گذاشت.» وی این نگرش را نشانهای از سوءفهم راهبردی در سیاست اقتصادی کشور دانست و تأکید کرد که ایران هیچگاه وارد رابطهای مبتنی بر شراکت واقعی با چین نشده است.
- رفتار کنونی ایران با پکن شبیه مشتریای است که نیمهشب به سوپرمارکت میرود
- حتی خریدهای چندبرابری از اقتصاد چین رابطه را در حد مبادله نگه میدارد
- تعامل با غرب و همه دنیا لازم اما خرید از چین هدف اصلی را محقق نمیکند
- استفاده از ظرفیت چین در حوزه دفاعی به معنای پیوند راهبردی نیست
- این نگاه به معنای کنار گذاشتن سایر کشورها نیست
«امروز در رابطه با چین به گونهای عمل میکنیم که میتوان اسم آن را “سوپرمارکت آخر شب” گذاشت.»
«ما هیچگاه وارد رابطهای مبتنی بر شراکت واقعی با چین نشدهایم. حتی اگر خریدهای ما از اقتصاد چین چند برابر شود، این رابطه صرفاً در حد مبادله باقی میماند.»
خاندوزی این تحلیل را در چارچوب نقد سیاست خارجی اقتصادی کشور ارائه داد و بر ضرورت شکلگیری روابط راهبردی واقعی تأکید کرد.
