شوخی «بچه مردم» با سالهای آغاز انقلاب: گفتوگو با محمود کریمی
محمود کریمی کارگردان «بچه مردم» درباره استفاده از طنز در نمایش گذار از دو دهه تاریخی و جریانهای سیاسی میگوید: این شوخطبعی برای فرار از شعاری شدن بود.

گفتوگوی اختصاصی با محمود کریمی کارگردان «بچه مردم»
فیلم «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و نویسندگی فائزه یارمحمدی بر اساس تجربه زیسته یوسف اصلانی ساخته شده است. این فیلم به داستان نوجوانان پرورشگاهی میپردازد که مسیر زندگی آنها با انقلاب و دفاع مقدس گره خورده است. کارگردان در مصاحبه اخیر خود به واکنشهای مختلف نسبت به استفاده از طنز در بازنمایی وقایع تاریخی اشاره کرد و گفت: «ما لحنی را انتخاب کردیم که برای فرار کردن از شعاری شدن به کمکمان بیاید. در واقع شوخیطبعی فیلم ابزار ما بود.»
- نمایش گذر از دو دهه تاریخی با چاشنی طنز
- روایت تجربه زیسته از نوجوانان پرورشگاه
- واکنشهای متفاوت به شیوه روایت فیلم
- نمادین بودن شخصیتها برای جنبشهای سیاسی
- اهمیت اجتناب از روایت شعارزدوده در سینمای ایران
«ما اساسا اعضای حزب توده را نشان ندادهایم. در آن مقطع زمانی بیشمار گروه مخالفِ مبارزه بودهاند.»
«هر اثر هنری با خوانشهای متفاوتی مواجه میشود.»
فیلم «بچه مردم» نمونهای از سینمایی است که با تکیه بر روایت غیرمستقیم و استفاده از سعی در بازگویی تاریخ دارد.




