مجسمه «زانو زدن والریانوس»: از مغایرتهای تاریخی تا ایرادهای شکلی
نقد مجسمه جدید میدان انقلاب تهران که صحنه زانو زدن امپراتور روم در برابر شاپور ساسانی را به تصویر میکشد. بررسی ایرادات تاریخی، شکلی و فرآیند ساخت بدون مشارکت متخصصان.

مجسمه میدان انقلاب: نمادسازی یا تخریب میراث؟
پس از جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران، شاهد افزایش استفاده از نمادهای ملی و میراث ایران باستان در فضای عمومی هستیم. جدیدترین نمونه، مجسمهای با عنوان «زانو زدن والریانوس امپراتور روم در مقابل شاپور ساسانی» است که در میدان انقلاب تهران رونمایی شد. این اثر هفت متری از فایبرگلاس ساخته شده و قرار است پس از ۲۰ روز به میدان آزادی انتقال یابد.
- مغایرت تاریخی: کارشناسان اشاره میکنند که در نقشبرجسته اصلی نقشرستم، فرد زانو زده احتمالاً فیلیپ عرب بوده نه والریانوس
- ایرادات فنی: ساخت بدون فراخوان تخصصی و مشارکت انجمن مجسمهسازان
- اشکالات آناتومی: نقصهای آشکار در ساختار مجسمه که به چشم هر بینندهای میآید
جمشید مرادیان، مجسمهساز: «مجسمهای که قرار است در مهمترین میدان شهر نصب شود باید فوق تخصصی اجرا شده باشد»
سعید معیدفر، جامعهشناس: «این استفاده ابزاری از نمادهای باستانی تنها برای القای وحدت ملی انجام میشود»
این اقدام در حالی صورت میگیرد که در روز کوروش شاهد برخورد با حامیان میراث باستانی هستیم. به نظر میرسد استفاده غیراصولی از نمادهای ملی تنها به تخریب این میراث گرانبها میانجامد.




