آقای دبیر، سپر قانون را محکم نگه دارید
نامه دوم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نکته جدید دارد: مسئولیت تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و پخش زنده برعهده صداوسیماست و در صورت اختلاف با وزارت ارشاد، به کارگروه حل اختلاف مراجعه میشود.

اختلاف نظر بر سر نظارت بر محتوای رسانهای
در پی نامه دوم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام خسروپناه، دو نکته جدید به مصوبات قبلی اضافه شده است. اولاً مسئولیت تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و ثانیاً مسئولیت کلی پخش زنده به طور کامل به سازمان صدا و سیما واگذار شده است. در صورت بروز اختلاف بین وزارت ارشاد و صداوسیما در تعیین مقررات، موضوع به کارگروه حل اختلاف ارجاع خواهد شد.
- در نامه اول، نظارت بر پخش زنده به نیابت از صداوسیما به وزارت ارشاد سپرده شده بود
- نامه دوم نشاندهنده عقبنشینی دبیر شورای عالی از مواضع قبلی است
- انتظار میرود تصمیمات کارگروه با مصوبه جلسه ۸۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایرت نداشته باشد
- منطقی نیست که تبلیغات مربوط به محصولات نمایش خانگی از حوزه وظایف ارشاد خارج شود
- بر اساس قانون مطبوعات، بنگاههای خبری مجاز به انتشار محتوا در فضای دیجیتال هستند
“پرواضح است که ارشاد ملاحظات معقول دستگاه ناظر بر محتوای نمایشی را در هنگام صدور مجوز تبلیغات محیطی مورد توجه قرار خواهد داد.”
“مصوبه خرداد ۱۴۰۲ نشان داد که استناد به استفساریه از شورای نگهبان برای اثبات انحصار نظارت بر فضای مجازی توسط یک دستگاه، رنگ باخت.”
همکاری بین سازمانهای فرهنگی برای اجرای موفق این مصوبات نشانگر همگرایی مسئولان فرهنگی کشور خواهد بود.




