وقایع فدک؛ جدالی که عدالت و مالکیت اهلبیت(ع) را روشن کرد
پژوهشگر تاریخ صدر اسلام شرح میدهد که چگونه فدک پس از رحلت پیامبر(ص) توسط خلفای سقیفه غصب شد و حضرت فاطمه(س) با خطبهفدکیه حق مالکیت خود را اثبات کردند. این واقعه نماد غصب خلافت و حقوق اهلبیت(ع) است.

وقایع تاریخی فدک و غصب آن
فدک منطقهای آباد و حاصلخیز نزدیک خیبر بود که بدون جنگ و از طریق تسلیم اهالیاش به پیامبر(ص) رسید. بر اساس آیه «وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَیٰ رَسُولِهِ» این اموال به شخص پیامبر تعلق داشت. پیامبر(ص) به دستور الهی «وَآتِ ذَا الْقُرْبَیٰ حَقَّهُ» فدک را به حضرت فاطمه(س) بخشید و سندی برای مالکیت ایشان تنظیم شد. پس از رحلت پیامبر(ص)، خلفای سقیفه تنها ده روز بعد فدک را غصب کردند تا درآمد سالانه ۱۲۰ هزار سکه طلای آن به دست امیرالمؤمنین(ع) نرسد و موجب تضعیف حکومتشان نشود.
- حضرت زهرا(س) با ارائه سند و شاهد (امایمن) حق مالکیت خود را اثبات کردند
- غاصبان با استدلال «پیامبران ارث نمیگذارند» مخالفت کردند که با آیه «وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ» رد شد
- خطبه فدکیه در شرایط بیماری حضرت فاطمه(س) ایراد شد و جنبههای کلامی، اعتقادی و سیاسی دارد
- این واقعه در منابع اهل سنت (مانند بلاغات النساء) نیز نقل شده است
- فدک در طول تاریخ بارها به بنیهاشم بازگردانده و دوباره گرفته شد که نشانه اقرار به حقانیت اهلبیت(ع) است
امام کاظم(ع) به هارون عباسی فرمودند: «محدوده فدک از سمرقند تا آفریقا است» که نماد غصب خلافت است حضرت فاطمه(س) فرمودند: «اگر نمیخواهید فدک را بازگردانید، بگویید غاصب من شما هستید»
هدف از بررسی فدک، افزایش محبت به اهلبیت(ع) و برائت از دشمنان ایشان است، نه صرفاً بحث مالکیت زمین.




