نقد فیلم «یک، دو، سه» و تحلیل تضاد کاپیتالیسم و کمونیسم
بررسی فیلم سینمایی «یک، دو، سه» ساخته بیلی وایلدر در برنامه سینما تک خانه هنرمندان با تحلیل امیررضا فخری درباره نمادگرایی سیاسی و جنگ سرد در این اثر.

تحلیل فیلم «یک، دو، سه» در بافتار جنگ سرد
فیلم «یک، دو، سه» ساخته بیلی وایلدر که در برنامه سینما تک خانه هنرمندان نقد و بررسی شد، روایتگر تقابل کاپیتالیسم و کمونیسم در اوج جنگ سرد است. این اثر داستان مدیر شرکت کوکاکولا در آلمان غربی را دنبال میکند که قصد گسترش نفوذ اقتصادی به آلمان شرقی را دارد، اما با عشق دختر رئیسش به یک کمونیست سرسخت، تمام برنامههایش مختل میشود.
- نمادگرایی سیاسی: کوکاکولا به عنوان نماد منافع اقتصادی آمریکا و کمونیستها به عنوان نیروی مخالف نمایش داده میشوند
- تفاوت بصری: نماهای آلمان غربی و شرقی تفاوت فاحش دو سیستم اقتصادی-سیاسی را نشان میدهد
- ریتم سریع: دیالوگهای فشرده و کاتهای متعدد отраدهنده هرج و مرج دوره جنگ سرد است
- محدودیتهای اکران: فیلم به دلیل حساسیتهای سیاسی بیش از یک سال در آمریکا توقیف بود
- نگاه متعادل: وایلدر نه کاملاً جانب کاپیتالیستها را میگیرد و نه کمونیستها را کامل محکوم میکند
امیررضا فخری تأکید کرد: «فیلم موضع قطعی علیه هیچ یک از طرفین نگرفته و شخصیتها بیشتر تیپگونه هستند تا خاکستری»
این منتقد افزود: «شوخیهای آمریکایی شاد و شوخیهای اروپایی گزنده است که نشان از تفاوت فرهنگی دارد»
این تحلیل نشان میدهد که وایلدر با ساخت این فیلم در بحبوحه ساخت دیوار برلین، توانسته تضادهای ایدئولوژیک دوران خود را به شکل هنرمندانهای به تصویر بکشد.
