آینده در این «کارخانههای تاریک» است / چین جهان را شگفتزده کرد
مدیران اجرایی شرکتهای خودروسازی و انرژی غرب هشدار میدهند که صنعت تولید بسیار خودکار چین، بهویژه در زمینه خودروهای الکتریکی میتواند بهسرعت کشورهای غربی را پشت سر بگذارد.

صنعت خودکارسازی چین غرب را شگفتزده کرده است
مدیران اجرایی شرکتهای خودروسازی و انرژی غرب هشدار میدهند که صنعت تولید بسیار خودکار چین، بهویژه در زمینه خودروهای الکتریکی (EVs) میتواند بهسرعت کشورهای غربی را پشت سر بگذارد. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، تأکید کرد که آنها در یک رقابت جهانی با چین هستند و این رقابت فقط در مورد خودروهای برقی نیست. اندرو فارست، بنیانگذار شرکت معدنی Fortescue، ادعا کرد که سفر اخیرش به چین باعث شد تلاشها برای تولید داخلی پیشرانههای خودروهای برقی را متوقف کند.
- چین به مراتب رباتهای صنعتی بیشتری نسبت به کشورهای بزرگی همچون آلمان، ایالات متحده و بریتانیا مستقر کرده است
- مدیران اجرایی از بازدید از «کارخانههای تاریک» یاد کردهاند که حتی نیازی به روشن ماندن چراغها ندارند
- بیشتر کارها بهصورت شبانهروزی توسط رباتها انجام میشود
- خودکارسازی در چین با هدف جبران کاهش جمعیت و کسب مزیت رقابتی انجام میشود
- این رویکرد با هدف کاهش حاشیه سود از طریق خودکارسازی نیروی کار انسانی صورت نمیگیرد
جیم فارلی: «ما در یک رقابت جهانی با چین هستیم، و این رقابت فقط در مورد خودروهای برقی نیست. اگر ما این رقابت را ببازیم، فورد هیچ آیندهای نخواهد داشت.»
اندرو فارست: «هیچ انسانی آنجا نیست، همهچیز رباتیک است.»
چین با وجود مشکل قابل توجه جمعیتی، بخش تولیدی عمدتاً نیروی کار فشردهای دارد. از این رو، آنها بهصورت پیشگیرانه میخواهند تولید را تا حد امکان خودکار کنند؛ نه به امید کسب حاشیه سود بالاتر (که رویکرد رایج در غرب است)، بلکه برای جبران کاهش جمعیت و کسب مزیت رقابتی.



