نقد اجرای «رامسس دوم» به کارگردانی رضا گوران: تغییر جنسیت نقش اصلی و فروش تجاری
تحلیل فارس باقری و محمدحسن خدایی از نمایش «رامسس دوم» که تغییر جنسیت شخصیت اصلی از مرد به زن و حضور سحر دولتشاهی را زیر سوال میبرد. آنها معتقدند این اجرا به جای پیشرفت، به تجربیات گذشته گوران بازگشته و به دلیل اتکا به بازیگران مشهور بیات شده است.

نقد نمایش «رامسس دوم» اثر رضا گوران
فارس باقری و محمدحسن خدایی در گفتوگو با خبرآنلاین به تحلیل اجرای «رامسس دوم» پرداختند. این نمایش که بر اساس نمایشنامهای از سباستین تیری ساخته شده، با بازی سحر دولتشاهی، سعید چنگیزیان، علی شادمان و حدیث میرامینی این روزها در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه میرود. نکته قابل توجه تغییر جنسیت شخصیت اصلی از مرد به زن است که پرسشهای متعددی را ایجاد کرده است.
- تغییر جنسیت نقش اصلی: تبدیل کاراکتر مرد به زن و جایگزینی سعید چنگیزیان با سحر دولتشاهی
- انگیزه اقتصادی: توجه به برندینگ بازیگران مشهور برای جذب مخاطب و فروش بیشتر
- مسائل اجتماعی: احتمال ارتباط با موضوعات ملتهب جامعه مانند جنبش زنان
- بیاتی اجرا: بازگشت گوران به فرمهای تجربه شده قبلی و عدم پیشرفت کار
- نقد بازیها: ضعف بازی سحر دولتشاهی در مقایسه با بازی دقیق سعید چنگیزیان
محمدحسن خدایی: «سحر دولتشاهی نسبت به سعید چنگیزیان از برندینگ بهتری برخوردار است و مخاطب علاقهمندتر است عاملیت سحر دولتشاهی را ببیند»
فارس باقری: «رضا گوران به تجربههای قبلیاش برگشته است. به فرمهایی که قبلا تجربه کرده است. به خاطر همین اجرایش نه رو به جلو، بلکه رو به عقب است»
این نقد نشان میدهد که نمایش بیشتر بر پیشفرضهای اجتماعی تکیه دارد تا خلاقیت هنری و فرم نو.




