محقق داماد: هوش مصنوعی نمیتواند ابداع کند، این قدرت مخصوص انسان است
آیتالله محقق داماد در همایش مبانی فلسفی هوش مصنوعی تأکید کرد که هوش مصنوعی تنها میتواند تفکر کند ولی به مرحله تعقل و درک کلیات نرسیده است. این توانایی تاکنون در انحصار انسان بوده و فلسفه اسلامی با پیشرفتهای فعلی هوش مصنوعی مشکلی ندارد.

دیدگاه فلسفه اسلامی درباره هوش مصنوعی
آیتالله سیدمصطفی محققداماد در همایش «مبانی علمی و فلسفی هوش مصنوعی» به بررسی موضع فلسفه اسلامی در قبال پیشرفتهای هوش مصنوعی پرداخت. وی تأکید کرد که هوش مصنوعی در حال حاضر تنها قادر به تفکر است یعنی از دادههای موجود نتیجهگیری میکند، اما به مرحله تعقل که شامل درک کلیات و استخراج قواعد فلسفی است نرسیده است. این توانایی تاکنون مختص انسان بوده و هوش مصنوعی قادر به ابداع نیست.
- تفاوت تفکر و تعقل: تفکر به معنای نتیجهگیری از دادههای موجود است درحالی که تعقل به درک مفاهیم کلی مانند مفهوم «انسان» از مشاهده افراد متعدد اشاره دارد
- جایگاه نفس در فلسفه اسلامی: طبق دیدگاه ابنسینا، انسان دارای بخش مادی و غیرمادی (روح) است که علم و اندیشه ذاتاً غیرمادی هستند
- عدم تهدید برای حکمت اسلامی: تا زمانی که هوش مصنوعی به تعقل نرسد، فلسفه اسلامی جایگاه خود را حفظ میکند
- چالش آینده: اگر ماشینها روزی به توانایی تعقل برسند، بحثهای جدید فلسفی مطرح خواهد شد
«ملاک اصلی در فلسفۀ اسلامی برای اثبات وجود نفس، فعالیتهایی است که ماده قادر به انجام آن نیست. مهمترین دلیل نیز علم و اندیشه انسان است که مادی نیست»
«تا امروز هوش مصنوعی تنها میتواند از دادهها نتیجهگیری کند و ابداع نمیکند. بنابراین، حکمت اسلامی با پیشرفت هوش مصنوعی مشکلی ندارد»

