چهار سال تلاش برای خروج گردشگری تهران از حرف به عمل
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران از چالشهای چهارساله برای ایجاد شرکت گردشگری یکپارچه در تهران میگوید و تأکید میکند که هدف، تمرکز مدیریت اماکن تفریحی و ارائه خدمات بهتر به شهروندان است.

چالشهای چهارساله گردشگری تهران
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در گفتوگویی به چالشهای چهارساله برای خروج گردشگری از مرحله شعار به عمل اشاره کرد. وی بیان کرد که در ابتدای دوره ششم شورای شهر، حوزه گردشگری جزو اولویتهای مدیریت شهری نبوده است. هدف اصلی ایجاد یک شرکت تخصصی گردشگری برای متمرکز کردن برنامهها و پروژهها بوده تا از امکانات موجود نهایت بهرهبرداری صورت گیرد.
- تمرکز مدیریت: پراکندگی مدیریت اماکن تفریحی مانند دریاچه چیتگر، شهربازیها و خانهموزهها مانع ارائه خدمات کامل به شهروندان شده بود.
- مقاومتها در مسیر اجرا: راهاندازی این شرکت با مقاومتهای زیادی مواجه شد، اما حمایت شورای شهر و مدیریت شهری ادامه داشت.
- پروژههای شاخص: پروژههایی مانند باغراه حضرت زهرا (س) و بام ری نتیجه همکاریهای چندین مجموعه میراثی و تاریخی بودند.
- مدیریت متمرکز خانهموزهها: با وجود میلیاردها تومان هزینه برای خرید و مرمت خانهموزهها، عدم مدیریت متمرکز باعث کاهش بازدهی این سرمایهگذاریها شده بود.
- هدف نهایی: دخیل کردن مردم در فرآیند توسعه گردشگری برای رونق بخشیدن به اقتصاد این حوزه.
«هر مرحلهای دشواریهای خود را داشت، اما همراهی همکاران و خبرنگاران نشان داد که وقتی اراده جمعی باشد، مسیرهای سخت هم قابل عبور هستند.»
«ما معتقدیم که وقتی خود مردم را دخیل کنیم، میتوانیم به صنعت گردشگری رونق ببخشیم و اقتصاد گردشگری را فعال کنیم.»
در نهایت، تمرکز بر ایجاد زیرساختهای یکپارچه و مشارکت مردم به عنوان کلید موفقیت در توسعه پایدار گردشگری شهری تأکید شده است.




