بررسی گرایشهای فکری ناصر تقوایی در ادبیات
علی مسعودینیا، منتقد ادبی، معتقد است ناصر تقوایی از نویسندگان چپ نبوده و داستانهایش ویژگیهای نئورئالیسم ایتالیایی را دارد.他强调تقوایی داستان سفارشی نمینوشت و آثارش فاقد تبلیغات حزبی بودند.

بررسی جایگاه ناصر تقوایی در ادبیات
علی مسعودینیا، منتقد ادبی، در تحلیل خود از آثار ناصر تقوایی به این نتیجه میرسد که نمیتوان او را در زمره نویسندگان چپ قرار داد. به عقیده او، تقوایی برخلاف بسیاری از نویسندگان همعصرش که به صورت سفارشی برای احزاب مینوشتند، همواره استقلال هنری خود را حفظ کرد. مسعودینیا تأکید میکند که داستان برای تقوایی رسانهای برای تبلیغ شعارها و آرمانهای سیاسی نبود.
- بررسی مجموعه داستان «تابستان همانسال» و زمینههای اجتماعی آن
- مقایسه رویکرد تقوایی با ادبیات کارگری به مفهوم مارکسیستی
- تأثیرپذیری از نئورئالیسم ایتالیایی به جای رئالیسم سوسیالیستی
- اشاره به نویسندگان بزرگ جهانی که تحت تأثیر مارکسیسم بودند
- حفظ استقلال هنری در برابر فشارهای ایدئولوژیک زمانه
«در مجموع من بسیار خوشحالم که تقوایی جزو آن نویسندگانی نیست که احساس کنید داستان سفارشی نوشته است.»
«داستان برای تقوایی رسانه نبود که بخواهد شعارها، آرمانها و تبلیغات را در آن بازتاب دهد.»
تحلیل مسعودینیا نشان میدهد که تقوایی با وجود قرار گرفتن در فضای فرهنگی تحت تسلط جریانات چپ، همواره رویکردی مستقل و هنرمندانه به داستاننویسی داشت.




