علیرضا زریندست از تاثیر جشنواره جهانی فیلم فجر در توسعه فرهنگی ایران گفت
فیلمبردار شناختهشده سینمای ایران بر نقش جشنواره جهانی فیلم فجر در توسعه فرهنگی و جهانیشدن سینمای ایران تأکید کرد و به تحلیل “سینمای شاعرانه” پرداخت.

علیرضا زریندست و نقش جشنواره فیلم فجر در سینمای ایران
علیرضا زریندست، فیلمبردار برجسته سینمای ایران، در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر به بررسی تأثیرات فرهنگی و بینالمللی این رویداد پرداخت. وی برگزاری جشنواره در شهرهایی مانند شیراز را فرصتی برای تمرکززدایی از تهران و توسعه ظرفیتهای فرهنگی ایران دانست. زریندست معتقد است که چنین اقداماتی به “جهانی شدن حضور ایران در عرصه سینما” کمک شایانی میکند.
- تمرکز بر بخش بینالملل: جدا شدن جشنواره جهانی از جشنواره ملی را مزیتی برای توسعه برنامههای بینالمللی میداند.
- قابلیتهای شهری: شیراز و اصفهان به دلیل پیشینه تاریخی و فرهنگی، گزینههای مناسبی برای میزبانی رویدادهای جهانی هستند.
- سینمای شاعرانه: زریندست این مفهوم را نه یک سبک ثابت، بلکه حاصل “محدودیت مولد خلاقیت” میخواند.
- تأثیر محدودیتها: مثال فیلم “طلسم” نشان میدهد که چگونه کمبود امکانات میتواند به خلق تصاویر شاعرانه بینجامد.
- فیلمهای شاعرانه ایرانی: آثاری مانند “نار و نی”، “پری” و “سرو زیر آب” را نمونههای موفق این سبک معرفی کرد.
“تصمیم انتقال جشنواره به شیراز، در ذات خود اقدامی مثبت و قابل تأمل است. شهرهای مختلف ایران نیازمند فرصتهایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری هستند.”
“گاهی آگاهانه و گاهی تصادفی، محدودیتها و انتخابهای هوشمندانه عوامل فیلم، اثری شاعرانه خلق میکنند.”
وی با اشاره به لزوم آشنایی فیلمبردار با شعر و نقاشی برای خلق تصاویر شاعرانه، بر نقش ادبیات در تقویت قدرت تصویرسازی سینما تأکید کرد. در نهایت، زریندست جشنواره جهانی فیلم فجر را بستری برای معرفی “سینمای شاعرانه” ایران به جهان دانست.




