معضل خرید خودروی ۵۰۰ میلیونی در سامانههای پیچیده ایران
خریداران ایرانی برای خرید خودروهای گرانقیمت باید از میان سامانههای متعدد، قوانین متغیر و تصمیمهای ناگهانی عبور کنند. این در حالی است که در جهان خودرو مستقیماً از خودروساز به مصرفکننده فروخته میشود. این گزارش به تحلیل سیستم معیوب فروش خودرو در ایران میپردازد.

چالشهای نظام فروش خودرو در ایران
بازار خودرو در ایران با سیستمهای پیچیده فروش دستوپنجه نرم میکند که نهتنها شفافیت ندارند، بلکه روند خرید را دشوارتر کردهاند. در حالی که در اکثر کشورهای جهان، خودرو مستقیماً از خودروساز به مصرفکننده فروخته میشود، خریداران ایرانی با سامانههای متعدد و قوانین متغیر مواجه هستند.
- مدل ثبتنام آزاد منجر به صفهای میلیونی و شانس خرید شبهلاتاری میشود
- مدل بلوکهسازی وجه فشار مالی بر خانوارها و محدودیت نقدینگی ایجاد میکند
- تغییرات مداوم سیاستها باعث سردرگمی مصرفکنندگان و فعالان بازار شده است
- هزینههای سنگین ایجاد و نگهداری سامانهها بدون دستیابی به شفافیت واقعی
- نظام فعلی بیشتر شبیه "سامانهمحوری آزمون و خطا" است
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو: "سیستمهای فروش خودرو در دنیا نه متعددند و نه پدیدهای عجیب. آنچه طی سالها در سطح جهان موفق اجرا شده، ارتباط مستقیم میان عرضهکننده با مصرفکننده نهایی است."
وی تاکید کرد: "آنچه برخی سیاستگذاران در حوزه فروش خودرو اتخاذ کردهاند، غیرکارشناسی است. روند تصمیمگیریها همواره با آزمونوخطا همراه بوده است."
راهحل اصلی بازگشت به الگوی فروش مستقیم بین خودروساز و مصرفکننده است که در جهان آزموده و موفق عمل کرده است. بازار خودرو هوشمند است و به تصدیگری غیرکارشناسی پاسخ منفی میدهد.




