اشکالات طرح بنزینی دولت و درآمد 100 میلیارد تومانی
تحلیل اشکالات طرح جدید سهمیهبندی بنزین دولت شامل عدم رعایت عدالت اجتماعی، حذف سهمیه خودروهای نو و شکاف با راهکارهای برنامه هفتم توسعه.

تحلیل طرح جدید سهمیهبندی بنزین دولت
دولت با تشکیل معاونت بهرهوری و اجرای ماده ۴۶ برنامه هفتم توسعه، تغییر شیوه سهمیهبندی بنزین را آغاز کرده است. براساس این مصوبه، قیمت سوم بنزین با مصرف ۵۰ میلیون لیتری از طریق کارت جایگاهها میتواند درآمد روزانه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای دولت ایجاد کند. با این وجود، مصرف روزانه بنزین از تولید بیشتر شده و واردات سالانه ۴ میلیارد دلاری هزینه دارد.
- ادامه محرومیت خانوارهای بدون خودرو از یارانه بنزین
- حذف سهمیه برای خودروهای نوشماره بدون آزمون وسع
- حفظ سهمیه برای خودروهای مختلف یک خانواده (دارایی بیشتر = یارانه بیشتر)
"اجرای این سیاسی دمدستی پنجره فرصت هر سیاست اصلاحی جدیتری را میبندد" "۲۸درصد مردم قیمت سهمیه ۱۵۰۰تومانی را مناسب میدانند و ۶۳درصد انتظار افزایش قیمت دارند"
شکاف این مصوبه با راهکارهای برنامه هفتم توسعه مجلس شامل انتقال سهمیه به کارت بانکی، توسعه LPG و نوسازی ناوگان حملونقل مشهود است. پیشبینی میشود این مصوبه در هیات تطبیق مصوبات به دلیل عدم رعایت برنامه و عدالت مورد ایراد قرار گیرد.




