پرویز جاهد: سینمای مستقل مقابل پول و ستارهسالاری مقاومت میکند
پژوهشگر سینما در کارگاه شیراز تأکید کرد که سینمای مستقل یک رویکرد زیباییشناختی و فلسفی است که در برابر نظامهای سرمایهمحور مقاومت میکند و با واقعگرایی و حذف ستارهسالاری شناخته میشود.

سینمای مستقل: مقاومت فرهنگی در برابر نظامهای مسلط
پرویز جاهد، پژوهشگر سینما، در کارگاه «سینمای مستقل و شاعرانه در ایران و جهان» در شیراز تأکید کرد که سینمای مستقل یک رویکرد سینمایی است که به عنوان شکلی از مقاومت فرهنگی در برابر سرمایه، بازار، قدرت و نظامهای سیاسی عمل میکند. این سینما در غرب ظهور کرد و توسط جان کاساوتیس، فیلمساز آمریکایی، در دهه ۶۰ میلادی معرفی شد.
- سینمای مستقل صرفاً مسئله اقتصادی نیست، بلکه یک موضعگیری فلسفی و اخلاقی است
- ویژگیهای آن شامل واقعگرایی، روایتهای ضدساختاری و حذف ستارهسالاری است
- در ایران با چالشهایی مانند سانسور، مشکل مجوز و محدودیت پخش مواجه بوده است
- امروزه بسیاری از فیلمهای مستقل جهانی اصالت فردی خود را از دست دادهاند
- فیلمساز مستقل واقعی برای حفظ صدای منحصربهفرد خود میجنگد
«سینمای مستقل یک رویکرد کاملاً زیباییشناختی است که در برابر فرمهای مسلط میایستد»
«استقلال تنها محدودیت مالی نیست، بلکه انتخاب زیباییشناسانه و موضعی ایدئولوژیک است»
سینمای مستقل در ایران پس از انقلاب به دلیل رابطه سینما با سیاست دچار پیچیدگیهای زیادی شده، اما با این وجود سینماگرانی ظهور کردهاند که حرف خود را زدهاند.




