ارتباط بهروز وثوقی با اشرف پهلوی و دربار از نگاه فردین
محمدعلی فردین در خاطراتش از ارتباط طولانی مدت بهروز وثوقی با اشرف پهلوی و دربار پرده برمیدارد و آغاز حملات مطبوعاتی با عنوان «فیلمهای آبگوشتی» را مرتبط با این موضوع میداند.

خاطرات فردین درباره ارتباط وثوقی با دربار
محمدعلی فردین در کتاب «سینمای فردین به روایت محمدعلی فردین» که گفتوگوهای او با عباس بهارلو را دربرمیگیرد، به روابط پشت پرده سینمای ایران پیش از انقلاب میپردازد. او شرح میدهد که چگونه اشرف پهلوی با وساطت ملوک خواجهنوری سعی در ملاقات با او داشت اما فردین با آگاه بودن از ماهیت این دیدارها، از آن طفره رفت. در نهایت با حیله او را به یک مهمانی در خانهای که متعلق به خاله شاه بود میکشند جایی که با اشرف پهلوی روبرو میشود و پیشنهادات ناشایستی دریافت میکند که فردین با خشم محل را ترک میکند.
- فردین معتقد است حملات مطبوعات به فیلمهایش با عنوان «فیلمهای آبگوشتی» پس از امتناع او از ارتباط با دربار و موافقت بهروز وثوقی با این ارتباطات آغاز شد.
- بهروز وثوقی از طریق ژاله خواجهنوری (دختر ملوک) با اشرف پهلوی آشنا شد و به گفته فردین «مدت زیادی با اشرف بود و با دربار ارتباط پیدا کرد».
- فردین اشاره میکند که جوایز و موفقیتهای وثوقی در فستیوالهای سینمایی نیز بیارتباط با این روابط نبوده است.
- او از وضعیت آشفته وثوقی در سالهای آخر قبل از انقلاب میگوید و معتقد است اگر انقلاب نشده بود، شاید بهروز «از دست رفته بود».
فردین میگوید: «مدت زیادی بهروز با اشرف بود و با دربار ارتباط پیدا کرد. از این به بعد بود که در روزنامهها به من پریدند و قضیه «فیلمهای آبگوشتی» از اینجا شروع شد.»
وثوقی چهار ماه قبل از انقلاب میدانست که قرار است انقلاب بشود. همه ما تعجب میکردیم با وجود این که کار او در سینما در حال اوجگرفتن بود چرا زندگیاش را فروخت و رفت.
این خاطرات تصویری از تأثیر سیاست و دربار بر سینمای ایران در دوران پهلوی ارائه میدهد و نشان میدهد چگونه مسائل شخصی و سیاسی میتوانست بر سرنوشت حرفهای بازیگران اثر بگذارد.




