نفرین در اسلام از دیدگاه آیت الله مجتبی تهرانی
آیت الله مجتبی تهرانی به تشریح جایگاه لعن و نفرین در معارف اسلامی پرداخته و اصل جذب و دعوت را به عنوان روش اصلی پیامبر اسلام(ص) معرفی میکنند.

جایگاه نفرین در تعالیم اسلامی
آیت الله مجتبی تهرانی در تبیین نفرین و لعن در معارف اسلامی تأکید میکنند که انسان در زندگی با پرتگاههای مادی و معنوی مواجه است و نیازمند پناهگاهی فراتر از نیروهای مادی است. ایشان با استناد به روایات توضیح میدهند که دعا باید برای جلب منفعت و دفع ضرر باشد، نه برای جلب ضرر به خود یا دیگران.
نکات کلیدی آموزشهای اخلاقی
- انسان هنگام مواجهه با مشکلات باید به خداوند متوسل شود نه اینکه آرزوی مرگ یا ضرر کند
- نفرین حتی نسبت به خود و اموال نیز در اسلام نهی شده است
- پیامبر اسلام(ص) فرمودند: "وقتی برای خودت دعا میکنی، از خدا خیر بخواه نه شر"
- نباید فرزندان و اموال خود را نفرین کرد زیرا این کار مخالف تعالیم اسلامی است
روش پیامبر در جذب مردم
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: "من برای لعن کردن مبعوث نشدم بلکه برای دعوت و رحمت مبعوث شدهام"
هنگام شکسته شدن دندان و جراحت صورت پیامبر، به ایشان پیشنهاد نفرین مشرکین داده شد اما رسول خدا این کار را نپذیرفتند
آیت الله تهرانی با اشاره به اصل جذب به عنوان یکی از اصول معارف اسلامی، توضیح میدهند که مأموریت پیامبر اسلام جذب مردم بوده و تنها در ۱۹ مورد خاص استثناهایی برای لعن وجود دارد. رویکرد اصلی در اسلام جذب است نه دفع.




