بحران دانشگاه در عصر سودآوری: قربانی شدن فرصت اندیشیدن
تحلیل بحران هویت دانشگاهها در جهان امروز از دیدگاه پروفسور هکتردی، استاد فلسفه و تاریخ ایدهها در انستیتو مطالعات آموزشی میشیگان که به چرخش پارادایمی دانشگاه به سمت ابزاری شدن و تأثیر آن بر علوم انسانی میپردازد.

بحران دانشگاه در عصر سودآوری
پروفسور هکتردی، استاد فلسفه و تاریخ ایدهها در انستیتو مطالعات آموزشی میشیگان، به تحلیل بحران هویت دانشگاهها در جهان امروز میپردازد. از دیدگاه او، دانشگاهها در چند دهه اخیر دچار یک چرخش پارادایمی شدهاند که در آن تعریف ابزاری و اقتصادی از دانشگاه غالب شده است. این تغییر تنها یک تغییر مدیریتی نیست، بلکه تغییری بنیادین در تعریف ما از «آموزش» و «انسان فرهیخته» ایجاد کرده است.
چرخش پارادایمی و پیامدهای آن
- بحران ۲۰۰۸ به عنوان شتابدهنده این چرخش پارادایمی عمل کرد
- منطق «بازدهی سرمایه» و «کارآیی» به تمام شئون دانشگاه نفوذ کرد
- علوم انسانی به حاشیه رانده شدند و رابطه استاد و شاگرد به «تراکنش خدماتی» تبدیل شد
- فضای تفکر عمیق قربانی فرهنگ سمی انتشار مقاله شد
نقش علوم انسانی در عصر هوش مصنوعی
«وقتی شما نوشتن را به ماشین واگذار میکنید، در واقع فرصت اندیشیدن را از خود میگیرید»
«جامعهای که نتواند پرسشهای بنیادین از خود بپرسد، در مواجهه با بحرانها تنها واکنشهای احساسی خواهد داشت»
پروفسور ردی معتقد است دانشگاه باید شجاعت داشته باشد و رسالت دوگانه خود را احیا کند: «پیشبرد دانش» و «پرورش شهروند خردمند». آینده از آن جوامعی است که دانشگاههای آن جسارت سرمایهگذاری روی «انسان» را در کاملترین معنای کلمه داشته باشند.




