هشدار پژوهشگران درباره نابودی تاریخ آموزش ایران و فقدان انضباط آرشیوی
در نشست تخصصی «شب سالنامهها و نظامنامههای مدارس و دانشگاههای ایران» پژوهشگران هشدار دادند بخش عظیمی از تاریخ فرهنگی و آموزشی ایران در حال از بین رفتن است. مجید جلیسه فقدان انضباط آرشیوی و مقصود فراستخواه ضعف پیوند نظام اجتماعی با آموزش را اصلیترین بحرانها دانستند.

بحران حفظ تاریخ آموزش در ایران
پژوهشگران حوزه تاریخ فرهنگ در نشست تخصصی «شب سالنامهها و نظامنامههای مدارس و دانشگاههای ایران» هشدار جدی درباره نابودی بخش عظیمی از تاریخ فرهنگی و آموزشی ایران دادند. مجید جلیسه، پژوهشگر فرهنگی، اصلیترین بحران را فقدان انضباط آرشیوی عنوان کرد و گفت: "بزرگترین بحران ما در ایران فقدان انضباط آرشیوی است؛ این یک نکته مهم است که کمترین صحبت دربارهاش شده است. ما هنوز منابع چاپی خود را سامان ندادهایم".
- سیدرضا باقریان موحد، مؤلف مجموعه سهجلدی "مدرسهپژوهی"، با ۲۰ سال سابقه معلمی تأکید کرد که ریشه تمدن در تاریخ آموزش و پرورش است
- مقصود فراستخواه، جامعهشناس، ضعف اصلی را در عدم پیوند نظام اجتماعی با آموزش دانست و گفت "ما در یک زیرساخت اقتصادی و بردهداری نوین داریم زندگی میکنیم"
- رسول جعفریان مجموعه "مدرسهپژوهی" را منبع بسیار مهمی برای شناخت تاریخ تعلیم و تربیت در ایران دانست
"من کار به بودجه ندارم، اما به خدا قسم، شما حق ندارید برای آموزش و پرورشی که تاریخش را نخواندهاید، برنامه بریزید!" - سیدرضا باقریان موحد
"امروز ۹۰ درصد مدارسی که نامشان آمده، وجود خارجی ندارند، اما هویت و خاطره آنها هنوز در ذهن مردم هست" - سیدرضا باقریان موحد
این نشست تخصصی که به همت انتشارات طه و مجله بخارا در مجتمع ناشران قم برگزار شد، بر لزوم حفظ حافظه تاریخی نظام آموزشی و اهمیت سالنامهها به عنوان اسناد معتبر تأکید کرد. علی دهباشی نیز از بیتفاوتی سیستم آموزشی به این میراث فرهنگی ابراز تأسف عمیق کرد.




