مجازات رانندگان مست در جهان و ایران: مقایسه قوانین و چالشها
مقایسه قوانین سختگیرانه جهانی برای رانندگی در حالت مستی با وضعیت ایران که جریمههای ۲ میلیون تومانی و ۸۰ ضربه شلاق بدون ضبط گواهینامه اعمال میشود. سازمان بهداشت جهانی تأکید میکند اجرای قوانین مؤثر میتواند مرگهای جادهای را تا ۵۰٪ کاهش دهد.

مقایسه قوانین رانندگی در حالت مستی در جهان و ایران
رانندگی در حالت مستی یکی از عوامل اصلی تصادفات مرگبار جادهای در سراسر جهان است. سازمان بهداشت جهانی گزارش میدهد که مصرف الکل حتی در سطوح پایین خطر تصادفات منجر به مرگ را افزایش میدهد. سالانه میلیونها نفر در اثر این تصادفات جان خود را از دست میدهند و هزینههای اقتصادی عظیمی به کشورها تحمیل میشود.
- در اروپا کشورهایی مانند انگلیس، آلمان و فرانسه با حد مجاز BAC ۰.۰۵٪ و مجازاتهای سنگین مالی و زندان برخورد میکنند
- در آسیا ژاپن و چین قوانین سختگیرانهای دارند while هند با چالش اجرا مواجه است
- در آفریقا کمبود منابع و تجهیزات تست مانع اجرای مؤثر قوانین میشود
- در آمریکا تمرکز بر جوانان با حد صفر برای زیر ۲۱ سال است
"اجرای مؤثر قوانین مانند تعیین حد مجاز BAC میتواند مرگهای جادهای را تا ۵۰٪ کاهش دهد" - WHO "در ایران مجازات ۲ میلیون تومانی یا ۸۰ ضربه شلاق بدون ضبط گواهینامه نوعی سهلانگاری محسوب میشود"
در ایران با وجود ممنوعیت شرعی الکل و حد BAC صفر، قوانین راهنمایی و رانندگی تنها جریمههای مالی کماثر اعمال میکنند. کمبود دستگاههای تست الکل به ویژه در مناطق روستایی مشکل اصلی اجرای قانون است.

