تلویزیون محل اصلی نمایش فیلم مستند در دنیا/ کارگردانسالاری منحصر به فرد ایران
فرهاد ورهرام مستندساز در گفتوگو بیان کرد که ۹۵ درصد فیلمهای مستند در جهان برای تلویزیون ساخته میشوند و شبکه مستند قدرت نمایشی بیشتری نسبت به جشنوارهها دارد. وی به مشکلات ساختار سفارشیسازی فیلم در ایران و عدم وجود تهیهکنندههای حرفهای اشاره کرد.

نقش تلویزیون در نمایش فیلمهای مستند
فرهاد ورهرام مستندساز در گفتوگوی مفصل خود تأکید کرد که تلویزیون به عنوان مدیوم اصلی نمایش فیلمهای مستند در سطح جهانی عمل میکند. به گفته وی، ۹۵ درصد تولیدات مستند در دنیا برای پخش تلویزیونی تهیه میشوند و شبکه مستند ایرانی نیز از قدرت نمایشی بالایی برخوردار است که حتی از جشنوارهها نیز فراتر میرود.
-شبکه مستند دارای مخاطبان عام گستردهای است از استاد دانشگاه تا گورکن -جشنواره سینماحقیقت با تعدد بخشها آسیب میبیند و منتقدان با تعارف درباره فیلمها صحبت میکنند -جایزه مخاطبان غیرکاربردی است زیرا برخی کارگردانان مخاطبان خود را برای رأیآوری به جشنواره میآورند -در ایران سیستم سفارشیسازی معیوب است زیرا مدیران سفارشدهنده موقت هستند -تهیهکنندههای حرفهای در سینمای مستند ایران وجود ندارند و همه حقالعملکار هستند
“در هیچ کجای دنیا به اندازه ایران، کارگردان نقش اصلی فیلم را ندارد. درحالیکه در کشورهای دیگر کارگردان فقط هنر خود را روی فیلم میگذارد”
“تهیه کننده شخص فهیمی است که باید بالای سر پروژه باشد. در همه جای دنیا همین است؛ فیلم برای کارگردان نیست”
ورهرام همچنین به فقدان تنوع موضوعی در سینمای مستند ایران اشاره کرد و مثال آورد که ساخت فیلم درباره شخصیتهای بینالمللی مانند احمدینژاد میتواند توجه شبکههای جهانی را جلب کند. وی محمدحسین فرحبخش را به عنوان نمونهای از تهیهکنندگان موفق ایرانی معرفی کرد که به کارگردانان پول و سناریو داده و زمان مشخصی برای تولید تعیین میکند.




