عضویت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف: عسگرپور پاسخ منتقدان را داد
محمدمهدی عسگرپور درباره اهمیت عضویت جشنواره جهانی فیلم فجر در فدراسیون بینالمللی (فیاپف) توضیح داد و به انتقادات درباره “عایدی” این عضویت پاسخ گفت.

اهمیت عضویت سینمای ایران در نهادهای بینالمللی
محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیأت رئیسه خانه سینما، در گفتوگویی مفصل به تبیین دلایل و دستاوردهای عضویت جشنواره جهانی فیلم فجر در فدراسیون انجمنهای تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) پرداخت. وی با اشاره به اینکه ایران از سال ۱۳۸۷ بهصورت رسمی عضو این نهاد جهانی شده، تأکید کرد که این حضور باعث شده سینمای ایران در کنار جشنوارههای معتبری مانند برلین، کن، ونیز و لوکارنو قرار گیرد. عسگرپور با رد نگاه مبتنی بر “عایدی فوری” از عضویت در نهادهای بینالمللی، خاطرنشان کرد: “برخی دوستان گویی ترجیح میدهند سینمای ایران اساساً در هیچجا عضو نباشد” در حالی که همین حضور، امکان تاثیرگذاری در مقررات جهانی و استفاده از ظرفیتهای بینالمللی را فراهم میکند.
- حفظ کرسی نایبریسی: ایران در طول هشت دوره متوالی موفق به حفظ کرسی نایبریسی منطقه آسیا در فیاپف شده است.
- معرفی تهیهکنندگان: نمونههایی مانند معرفی منوچهر محمدی برای جوایز فیاپ از دستاوردهای این عضویت است.
- ایجاد تعادل: عضویت در فیاپف امکان تعدیل برخوردهای تبعیضآمیز با سینمای ایران در مجامع جهانی را فراهم کرده است.
- چالشهای اخیر: ادغام دوباره جشنواره ملی و بینالملل فیلم فجر در دولت رئیسی، باعث طرح موضوع لغو عضونت از سوی فیاپف شد.
- حفظ ثبت جشنواره: با تفکیک دوباره دو جشنواره در دولت جدید و هماهنگیهای بینالمللی، ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر حفظ شد.
“عضویت در فیاپف تنها به معنای حضور در یک نهاد نیست؛ بلکه ثبت نام ایران در کنار جشنوارههای بزرگ جهانی است.” “برخی تصور میکنند همهچیز باید عایدی فوری داشته باشد، در حالی که در حوزههای بینالمللی، حضور و تاثیرگذاری تدریجی است.”
وی در پایان خاطرنشان کرد که تداوم این موفقیتها به مدیریت آینده و حفظ تعامل حرفهای با نهادهای جهانی بستگی دارد.




