تکمیل کریدورهای ریلی و جادهای اولویت اصلی دولت چهاردهم
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد رقابت آینده کشورها بر سر کریدورها خواهد بود و ایران باید جایگاه محوری در ترانزیت منطقهای کسب کند. ۹ کریدور ریلی و ۱۸ کریدور جادهای در دست اجراست.

اولویتهای حملونقل ایران در دولت چهاردهم
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، در دیدار با نماینده ولیفقیه در استان کرمانشاه تکمیل کریدورهای ریلی و جادهای را اولویت اصلی دولت چهاردهم عنوان کرد. وی تأکید نمود که رقابت آینده کشورها بر سر کریدورها خواهد بود و ایران با قرارگیری در مسیر میان چین و هند ظرفیت تبدیل شدن به شاهراه اصلی ترانزیت کالا به اروپا را داراست. بازوند خاطرنشان کرد که منابع ارزی کشور باید در توسعه زیرساختهای حملونقل هزینه شود.
- تعریف ۹ کریدور ریلی (۶ کریدور شمال-جنوب و ۳ کریدور شرق-غرب)
- طراحی ۱۱ کریدور بزرگراهی و ۷ کریدور آزادراهی
- پروژه ریلی زاهدان-چابهار با اشتغالزایی ۵ هزار نفری تا پایان سال
- خط ریلی رشت-آستارا با حمایت مالی ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه
- اهمیت ویژه مسیر سرخس-خسروی به عنوان بخشی از راه ابریشم
"رقابت آینده کشورها رقابت بر سر کریدورها خواهد بود. هر کشوری که مسیر مطمئنتر و سریعتری داشته باشد، قدرت و ثروت بیشتری کسب میکند."
"ارزش کریدورها در آینده کمتر از نفت و انرژی نخواهد بود. کریدورها تنها محل عبور بار نیستند بلکه سیاست و نفوذ نیز از این مسیرها منتقل میشود."
تکمیل این پروژهها میتواند رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی صادرات در مناطق مرزی را رقم زده و نقش بزرگی در توسعه تجارت و رونق اقتصادی ایفا کند.
