آموزش امروز، آینده فردا؛ از هدایت تحصیلی تا مهارتآموزی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر تقویت جنبه مهارتآموزی در برنامه درسی ملی تأکید کرد و گفت: در سالهای اخیر موضوع هدایت تحصیلی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

هدایت تحصیلی و مهارتآموزی در نظام آموزشی ایران
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اعلام کرد که تقویت جنبه مهارتآموزی در برنامه درسی ملی از جهتگیریهای اساسی سالهای اخیر بوده است. در بازنگری کتابهای درسی، موضوع هدایت تحصیلی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و در برخی دروس دوره اول متوسطه، محتوایی طراحی شده که دانشآموزان را با رشتههای تحصیلی و مهارتهای مورد نیاز جامعه آشنا میسازد.
- در کتابهایی مانند کار و فناوری، علوم و هنر فعالیتهایی برای کشف استعدادها پیشبینی شده
- به مباحثی مانند هوش مصنوعی و کدنویسی در محتوای درسی پرداخته شده است
- اجرای «برنامه درسی مدرسهای» به فعالیتهای مهارتآموزی رسمیت میدهد
- مدارس میتوانند متناسب با شرایط بومی، بخشهایی از برنامه را به مهارتمحور اختصاص دهند
- فراهم کردن امکانات و تجهیزات مهارتآموزی در مدارس از ضروریات است
حجتالاسلام لطیفی تأکید کرد: > "هدایت تحصیلی نیازمند تعامل کتاب، معلم، مشاور و خانواده است. کتابهای درسی نقش زمینهساز را ایفا میکنند."
وی همچنین افزود: > "چشمانداز ما افزایش سهم مهارتآموزی در برنامه درسی است تا دانشآموزان با اعتمادبهنفس بیشتری وارد مسیر شغلی آینده شوند."
