مقاله مشترک دانشگاه تهران و آمستردام در زمینه قدرت بندری منتشر شد
مقالهای با عنوان «قدرت بندری ۲: امیدهای ژئواکونومیک چین و ترسهای ژئوپلیتیکی آمریکا» به قلم حسن نورعلی و ویرجینی ممدوح در مجله معتبر Journal of Transport Geography منتشر شد.

مقاله مشترک دانشگاه تهران و آمستردام در زمینه قدرت بندری
مقالهای با عنوان «قدرت بندری ۲: امیدهای ژئواکونومیک چین و ترسهای ژئوپلیتیکی آمریکا» به قلم حسن نورعلی از دانشگاه تهران و ویرجینی ممدوح از دانشگاه آمستردام در مجله معتبر Journal of Transport Geography از انتشارات الزویر منتشر شده است. این نشریه با ضریب تأثیر ۶.۳ و رتبه Q1 در حوزه جغرافیای حملونقل و مطالعات بندری، از مجلات پیشرو بینالمللی محسوب میشود.
- این مقاله ادامه و تکاملبخش نظریه «قدرت بندری» است که نخستین بار در سال ۲۰۲۲ منتشر شد
- نسخه دوم با افزودن لایههای تحلیلی جدید مانند گفتمانها، جغرافیاهای احساسی و تخیلات ژئوپلیتیکی چارچوب نظری را ارتقا داده است
- پژوهش نشان میدهد بنادر نه تنها زیرساختهای مادی هستند بلکه در تولید و بازتوزیع نظم جهانی نقش دارند
- تمرکز ویژه بر «امیدهای ژئواکونومیک چین» در برابر «ترسهای ژئوپلیتیکی آمریکا» است
- این همکاری علمی در خلال دوره فرصت مطالعاتی دکتری در دانشگاه آمستردام انجام شده است
«بنادر نه تنها زیرساختهای مادی برای تجارت هستند، بلکه در قالب روایتها، نمادها و احساسات جمعی نیز قدرت تولید و بازتوزیع نظم جهانی را دارند»
«این دستاورد علمی فرصتی برای طرح دیدگاههای نوین از سوی محققان ایرانی در حوزه جغرافیای سیاسی و روابط بینالملل فراهم میسازد»
انتشار این مقاله در مجله معتبر بینالمللی نشاندهنده اهمیت این پژوهش در بازاندیشی جایگاه بنادر در نظم ژئوپلیتیکی جهانی است.




