شوخی جدید خودروسازان در برابر استانداردهای ۱۲۲گانه
اجرای استانداردهای ۱۲۲گانه در حالی مطرح شده که خودروسازان هنوز درگیر اجرای ناقص استانداردهای ۸۵گانه هستند. این تصمیم در بستر اقتصادی و صنعتی فعلی یک ارتقای صوری محسوب میشود.

چالش استانداردسازی در صنعت خودروسازی ایران
افزایش استانداردهای خودرویی از ۸۵ به ۱۲۲ مورد در حالی مطرح شده که خودروسازان ایرانی هنوز نتوانستهاند استانداردهای قبلی را به طور کامل اجرا کنند. این ارتقا در شرایط فعلی بیشتر یک ارتقای صوری است زیرا زیرساختهای فنی و زنجیره تأمین لازم فراهم نیست. خودروسازان به بهانه تحریم ادعا میکنند اجرای کامل این استانداردها بدون حمایت ممکن نیست و میتواند به حذف خودروهای اقتصادی و افزایش قیمتها بینجامد.
- پلتفرمهای قدیمی مانند کوییک، ساینا و دناپلاس در برابر استانداردهای جدید شانسی برای بقا ندارند
- اجرای استانداردهای ۸۵گانه در گذشته با تأخیر و مقاومت همراه بوده است
- ساختار صنعت خودرو ایران دارای ایرادات اساسی و وابسته به واردات است
- افزایش استانداردها ممکن است به مونتاژ کامل خودروهای خارجی منجر شود
- عدم رقابت واقعی مانع اصلی ارتقای کیفیت است
"وقتی لابیها مانع از واردات خودرو به صورت آزادانه میشود، صنعت خودرو در بازار رقابتی حضور ندارد"
"مشکل صنعت خودرو ایران با آئیننامه حل نمیشود؛ ریشه آن در ساختار تولید و انحصار نهفته است"
در نهایت، اجرای استانداردهای جدید ضروری است اما باید با واقعبینی و از طریق واردات خودروهای اقتصادی همراه باشد تا از تشدید بحران در بازار خودرو جلوگیری شود.
