تجربه چین از افزایش ظرفیت پزشکی؛ نیاز به تخت آموزشی و استاد
معاون آموزشی نظام پزشکی تهران با اشاره به تجربه ناموفق چین در حل مشکل کمبود پزشک از طریق افزایش ظرفیت پذیرش، هشدار داد که کیفیت آموزش پزشکی در ایران نیز در خطر افت است. وی بر ضرورت افزایش زیرساختهای آموزشی و جذب هیئت علمی تأکید کرد.

تجربه چین و چالشهای افزایش ظرفیت پزشکی در ایران
سید امیرپاشا طبائیان، معاون آموزشی نظام پزشکی تهران، با اشاره به تجربه چین در افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی هشدار داد که این راهحل نه تنها مشکل کمبود پزشک را حل نکرده بلکه منجر به افت کیفیت آموزش شده است. وی تأکید کرد که ایران نیز با افزایش بیرویه ظرفیتها بدون توسعه زیرساختهای لازم، با چالشهای مشابهی روبرو است. مهمترین مشکلات موجود شامل کمبود تختهای آموزشی در بیمارستانها، نبود فضای کافی در کلاسهای درس و عدم تمایل افراد به هیئت علمی شدن است.
- کمبود زیرساختهای آموزشی: افزایش ظرفیت بدون توسعه بیمارستانهای آموزشی و کلاسهای درس
- افت کیفیت آموزش: برگزاری کلاسهای پرجمعیت با ۸۰۰ دانشجو که امکان یادگیری مؤثر را سلب میکند
- مشکل نگهداشت پزشکان: تمرکز پزشکان در شهرهای بزرگ و عدم ماندگاری در مناطق محروم
- نیاز به بودجه کلان: حداقل ۴۰ همت بودجه برای ایجاد فضای آموزشی مناسب مورد نیاز است
- الگوی ناموفق چین: افزایش ظرفیت پزشکی نتوانسته مشکل کمبود پزشک در مناطق دورافتاده را حل کند
طبائیان اظهار کرد: “مهمترین مسئله افت کیفیت آموزش پزشکی است. پزشکی تنها کلاسهای درس دو سه سال اول نیست، مهمترین بحث این است که بتوانیم در بیمارستانها تخت آموزشی داشته باشیم.”
وی تأکید کرد: “با این شرایط مشکل ما فقط تربیت پزشک نیست؛ هر چقدر پزشک تربیت کنیم، اگر نتوانیم پزشکان را در مناطق کمبرخوردار نگه داریم، هیچ راهحل دیگری کمکی نخواهد کرد.”
راهحل پیشنهادی طبائیان برای حل مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم، افزایش تعرفههای پزشکی و ایجاد مشوقهای مالی مشابه الگوی کانادا است، نه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو. وی همچنین هشدار داد که حتی با تخصیص بودجه لازم، توسعه زیرساختها حداقل ۳-۴ سال زمان میبرد.
