۷۰ درصد نارضایتی خریداران خودرو پس از اولین خرابی، انتقاد از کیفیت خودروسازی داخلی
عضو انجمن کیفیت اعلام کرد: ۷۰ درصد نارضایتی مشتریان خودرو هنگام اولین مراجعه برای رفع خرابی ایجاد میشود. خودروسازان به شبکه خدمات پس از فروش افتخار میکنند اما چرا خودرو از ابتدا دچار نقص است؟

انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی و نقش حکمرانی
فرشید شکر خدایی، نایبرئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، اعلام کرد که ۷۰ درصد نارضایتی مشتریان خودرو در اولین مراجعه برای رفع خرابی شکل میگیرد. وی تأکید کرد که خودروسازان به شبکه خدمات پس از فروش افتخار میکنند، اما سؤال اصلی این است که چرا خودروهای صفر کیلومتر از ابتدا دچار نقص میشوند. شکر خدایی با اشاره به فقدان قطعات باکیفیت در فرآیند تعمیرات، زمان از دسترفته مشتریان و عدم دسترسی به قطعات مناسب را از دلایل اصلی نارضایتی عنوان کرد.
- خودروهای داخلی هنوز به سطح مطلوب کیفیت جهانی نرسیدهاند
- استاندارد حداقلهای ایمنی را تضمین میکند اما کیفیت به معنای لذت بردن مصرفکننده است
- نیاز به بهروزرسانی آموزشهای دانشگاهی در حوزه کیفیت احساس میشود
- فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی نقش کلیدی در آینده کیفیت خواهند داشت
- تعیین کیفیت نهایی همچنان به قضاوت انسان وابسته است
حسن فروزانفرد، عضو دیگر انجمن، ریشه مشکلات کیفیت را در تصمیمات کلان دانست و گفت: «ما با مجموعهای از تصمیمگیریها به این نقطه رسیدهایم. توقف بر روی نتایج نهایی بدون ریشهیابی، ما را از حل واقعی مشکلات غافل میکند.» وی تأکید کرد که بدون توجه به متغیرهای کلان اقتصادی و شرایط بیثبات تولیدکنندگان، نمیتوان انتظار تولید محصولات باکیفیت را داشت.




