پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن: طرح ملی با چالش کمبود اعتبار و مصالح
پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن با وجود پیشرفت ۹۳ درصدی در بخشهای اجرایی، به دلیل کمبود اعتبار و تأخیر در تأمین مصالح با کندی مواجه شده است. این طرح راهبردی میتواند مسیر قزوین به تنکابن را ۱۶۴ کیلومتر کوتاهتر کند.

پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن: طرحی ملی با چالشهای اجرایی
پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن یکی از طرحهای راهبردی و حیاتی استان قزوین محسوب میشود که هدف اصلی آن اتصال مستقیم استان قزوین به مازندران و کاهش ۱۶۴ کیلومتری مسیر است. این پروژه که پس از سفر رهبر انقلاب به قزوین در سال ۱۳۸۲ مطرح شد، در سال ۱۳۸۶ وارد فاز اجرایی گردید. با وجود پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی در قطعه اول، پروژه با چالشهای متعددی از جمله کمبود اعتبار، تأخیر در مجوزهای معدنی و شرایط جوی نامساعد روبرو شده است.
- پیشرفت ۹۳ درصدی در قطعه اول پروژه با نیاز ۸۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل
- کمبود مصالح به دلیل تأخیر در صدور مجوز معدن از سوی وزارت صنعت
- تلاش برای بهرهبرداری در دهه فجر با شرط تأمین به موقع اعتبار
- اهمیت اقتصادی پروژه در توسعه گردشگری و کشاورزی منطقه الموت
- پیشبینی تکمیل فاز نخست تا پایان آذرماه در صورت تأمین اعتبارات
جواد حقلطفی، معاون عمرانی استاندار قزوین: "محور قزوین–الموت یکی از مسیرهای راهبردی و گردشگری استان محسوب میشود که نقش مهمی در اتصال مناطق شمالی استان به مرکز دارد."
مجتبی دایی دایی، مدیرکل راه و شهرسازی قزوین: "در صورت تأمین و تصویب اعتبارات مورد نیاز، امکان تکمیل عملیات باقیمانده و بهرهبرداری از این بخش تا پایان سال وجود دارد."
با وجود تمام چالشها، تلاشهای مستمر مسئولان استانی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور امیدواری برای بهرهبرداری از این مسیر استراتژیک تا سال ۱۴۰۴ را افزایش داده است.




