موج دانشآموزان هنرستانی در راه دانشگاه ملی مهارت
رئیس کمیسیون آموزش مجلس از افزایش چشمگیر دانشآموزان هنرستانی و نیاز به آمادهسازی دانشگاه فنی و حرفهای برای پذیرش آنان خبر داد. تأکید بر لزوم حمایت مالی و برنامهریزی برای توسعه آموزشهای مهارتی.

موج دانشآموزان هنرستانی و چالشهای دانشگاه فنی و حرفهای
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در بازدید از دانشگاه فنی و حرفهای کشور بر اهمیت آموزشهای مهارتی تأکید کرد. وی اشاره نمود که در برنامه هفتم توسعه، دانشگاهها موظف شدهاند حداقل ۴۰ درصد رویکرد مهارتی داشته باشند و دانشگاه فنی و حرفهای تنها نهادی است که به طور تخصصی در این مسیر حرکت میکند. منادی خاطرنشان کرد: «با افزایش چشمگیر تعداد دانشآموزان هنرستانها، بهزودی بخش عمدهای از آنان وارد این دانشگاه خواهند شد.»
- حمایت مالی و زیرساختی: منادی به کمبود سرانه دانشجویی و نیاز به تأمین امکانات رفاهی و تغذیهای برابر برای تمام دانشجویان اشاره کرد.
- همکاری با نیروهای مسلح: یکی از طرحهای مطرحشده، جذب نیرو از میان دانشآموختگان کارشناسی از طریق امریه در همکاری با ستاد کل نیروهای مسلح است.
- عضویت در شورای عالی نظام مهارت: دانشگاه فنی و حرفهای برای نقشآفرینی بیشتر باید در شورای عالی نظام مهارت و حرفهای کشور عضو شود.
- برنامهریزی برای پذیرش دانشجویان جدید: با ورود چندین برابر دانشجویان جدید، مشکلات زیرساختی تشدید خواهد شد و نیاز به برنامهریزی دقیق وجود دارد.
- قدردانی از مسئولان دانشگاه: منادی از تلاشهای مسئولان دانشگاه تقدیر کرد و امیدوار بود با حمایتهای مجلس، مسیر توسعه آموزشهای فنی هموارتر شود.
«مهمترین دغدغه در حال حاضر، موضوع افزایش چشمگیر تعداد دانشآموزان هنرستانهاست که با توجه به جهتگیری برنامهها به سمت مهارتآموزی، بهزودی بخش عمدهای از آنها وارد دانشگاه فنی و حرفهای خواهند شد.»
«در حال حاضر، این دانشگاه با مشکلات زیرساختی مواجه است و با ورود چندین برابر دانشجویان جدید، این مشکلات تشدید خواهد شد.»
با توجه به جهتگیریهای جدید آموزشی، توسعه دانشگاه فنی و حرفهای به عنوان دانشگاه ملی مهارت نیازمند عزم جدی قانونگذاران و تخصیص منابع کافی است تا دانشآموزان هنرستانی بتوانند در محیطی با کیفیت به تحصیل ادامه دهند.
