نماینده مجلس: آییننامه ارتقای اساتید باید اصلاح شود
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر لزوم اصلاح آئیننامه ارتقای اساتید بر اساس مأموریتگرایی، برنامهمحوری و مسئلهمحوری تأکید کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به انتقاد از آئیننامه فعلی ارتقای اسساتیدانشگاهها پرداخت. وی اظهار داشت که این آئیننامه باعث شده اساتید به جای تمرکز بر حل مسائل کشور، صرفاً بر تولید مقاله متمرکز شوند. این مسئله منجر به فاصله گرفتن دانشگاه از مسائل واقعی کشور و عدم تبدیل علم به ثروت و فناوری شده است.
انتقادات اصلی نماینده مجلس
- تمرکز بر کمیت مقالات: اشاره شد که برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۵ در ۱۰ سال اخیر کمتر از ۱۰ مقاله منتشر کردهاند، اما در سیستم ایران چنین افرادی حتی مدرک دانشیاری نمیگیرند.
- مثال مریم میرزاخانی: میرزاخانی تنها با ۵ مقاله و در مدت ۵ سال پس از دکتری به استاد تمامی رسید، در حالی که در سیستم ایران چنین امکانی وجود ندارد.
- مهاجرت نخبگان: آمار بالای مهاجرت نخبگان در ۱۰ سال گذشته به دلیل آئیننامههای غلط ارتقا عنوان شد.
- عدم اثرگذاری واقعی: تنها ۴ درصد درآمد دانشگاهها از ارتباط با صنعت حاصل شده و بیش از ۹۸ درصد مقالات اثرگذاری واقعی نداشتهاند.
راهحلهای پیشنهادی
- اصلاح آئیننامه بر اساس قانون برنامه هفتم
- تغییر معیارها از کمیتگرایی به کیفیتگرایی
- هدایت پژوهشها به سمت حل مسائل واقعی کشور
نقل قول نماینده: «علم نباید تحت تأثیر سکولار قرار گیرد و نباید به اصولی مانند حجاب خدشه وارد شود.»
انتقاد اصلی: «اساتید ما ضعیف نیستند، اما متأسفانه آئیننامههای غلط باعث شده که آنها سرگرم چاپ مقاله شوند.»
این انتقادات نشاندهنده نیاز فوری به بازنگری در سیستم ارتقای اساتید و هدویت آن به سمت مأموریتگرایی است.
